Nová Rebecca se opírá o drahou produkci, zůstává však ve stínu hitchcockovské klasiky

Nová Rebecca se opírá o drahou produkci, zůstává však ve stínu hitchcockovské klasiky60%

Vytříbené kostýmy, scéna a herecké obsazení. Na to vše spoléhá letošní adaptace slavného románu spisovatelky Daphne du Maurier, který v češtině vyšel pod názvem Mrtvá a živá. V nevyhnutelném srovnání s oscarovou verzí v režii Alfreda Hitchcocka se stává víceméně bezvýznamnou jako hlavní (ne)hrdinka.

Gotický román anglické literátky Daphne du Maurier původně vyšel v roce 1938 a už po dvou letech se dočkal své nejznámější adaptace z dílny režisérského mistra Alfreda Hitchcocka. Následující spíše nevalné počiny v její konkurenci neobstály, i proto se na remake se současnými hollywoodskými hvězdami Lily James a Armie Hammerem upřela velká pozornost.

Včera se mi zase zdálo o Manderley,“ otevře příběh titulní „protagonistka“, jejíž jméno v knize ani ve filmu nepadne a která slouží pouze jako průvodce dějem, přičemž otěže drží zesnulá Rebecca, první žena hrdinčina manžela.

Ona bezejmenná se ve vzpomínkách vrací na monacké pobřeží, kde coby nemajetná sirota pracuje jako společnice nepříjemné, nýbrž bohaté postarší Američanky. V hotelu, kde přebývají, se setkává s distingovaným vdovcem Maxem de Winterem, jenž se na dívku okamžitě zaměří. S vidinou lepšího života se jím nechává svést ve slastném nevědomí, že se nikdy nemůže stát jeho životní láskou.

Dvojice se v rychlosti oddá a přesouvá se do mužova anglického sídla Manderley, kde pevnou rukou vládne odtažitá správcová, paní Danversová, jež je fanaticky posedlá mrtvou, ale stále přítomnou Rebeccou. Nejen ona dává dívce silně najevo, že kvůli její neprůbojné povaze a absenci noblesy a takřka neodolatelnosti, kterou byla zemřelá choť proslulá, jí pohrdá a že se na svou úlohu reprezentativní paní domu vůbec nehodí. Max v sobě navíc dusí tajemství okolo Rebečiny tragické smrti.

Režisér Ben Wheatley si na sebe vzal těžké břímě, které se mu nepodařilo zcela naplnit. U výsledné podoby je evidentní, že k látce přistupoval opatrně a s úctou k autorčině dílu. Scénář uzpůsobila trojice Anna Waterhouse, Joe Shrapnel a zkušená Jane Goldman, jež má na kontě mimo jiné Ženu v černém s Danielem Radcliffem.

Děj udrželi nepozměněný a obzvláště si dali záležet na hereckém obsazení a skvělé produkci. Vše je, jak má být – malebné přímořské exteriéry a nákladná výprava; scéna, na níž se pohybují prominentní hvězdy, je ve spoustě momentech uchvacující.

Zádrhel je v tom, že snímku prostě chybí nenahraditelná atmosféra literární předlohy i její první, nejzdařilejší adaptace. Se scénářem přitom nesnáze nejsou, dialogy zůstávají originální, ale pronesené zkrátka husí kůži nezpůsobují.

Lily James coby druhá manželka je po celou dobu správně vyplašená především z nelítostné Danversové, kterou výtečně ztvárnila Kristin Scott Thomas. Armie Hammer, kterého si diváci vybaví z oceněného dramatu Dej mi svého jméno, je v úloze Maxe naopak překvapivě bezbarvý a plochý. Z hereckého ansámblu zaujme už snad jen Ann Dowd, jež se dobře zhostila maličké role korpulentní a rázné dámy, u níž dívka zpočátku slouží.

Tvůrci se jednoznačně pokusili o důstojné zpracování uznávané prózy. Příliš se ale spoléhají na líbivost meziválečné módy a stylu, které jsou ve filmu velice výrazné, a především klasického příběhu, aniž by mu vdechli nový život.

Film je od 21. října dostupný na streamovací platformě Netflix.

Foto: Netflix

Názor informuji.cz: 60%

Kdy a kde dávají film: Rebecca

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!