Thor pluje v asgardské bárce vstříc průměru. Waititi vyhandloval příběh za Guns N' Roses

Thor pluje v asgardské bárce vstříc průměru. Waititi vyhandloval příběh za Guns N' Roses60%

Novozélandský režisér udělal ze čtvrtého Thora krám plný zábavných hraček. Přes veškerou legraci ale zapomněl, že opakovaný vtip často stojí a padá s tím, zda do marvelovské omáčky přidáte i nějaké další žádoucí ingredience.

Natočením Thora s podtitulem Ragnarok režisér Taika Waititi u fanoušků zabodoval a logicky proto dostal vstupenku na další režijní představení. Novozélandský tvůrce ukázal, že našel správnou polohu, při které se může se svými superhrdiny dostatečně vyřádit a zároveň dát divákům další vytouženou akci z jejich oblíbeného vesmíru nebo jak by řekl sám bůh hromu, další klasické Thorovo dobrodružství. Hravý režisér čtvrté pokračování filmů s asgardským hrdinou opět pojal po svém. Práci ale tentokrát zaměnil za bianco šek, ve kterém odložil stranou jak poctivý příběh, tak i jakoukoliv zajímavou návaznost na rozšířené universum. Výsledkem je mnohdy zábavná, ale veskrze unylá honička v odřené kocábce, ve které z repráků bouří Welcome To The Jungle.

Thor (Chris Hemsworth) hledá sám sebe. Při nekonečných bojích, které plní hrdinské legendy a báje, střetne nejen svou ex-přítelkyni Jane (Natalie Portman), ale také zabijáka Gorra (Christian Bale), který chce z osobního neštěstí zavraždit všechny bohy ve vesmíru. Společně s Valkýrou a Korgem čeká vládce hromu a jeho zbrusu novou bohyni nebezpečná mise, a to i proto, že někteří bohové jsou skutečně šílení.

Nestává se pravidlem, aby Taika Waititi šlápl vedle. A jeho Láska jako hrom rozhodně není zásadním fiaskem. Bohužel má ale vysoko nastavenou laťku. Ragnarok přinesl svěží vítr do jinak celkem tradiční, avšak nikterak špatné marvelovské série. Místo vážných hrdinů vznikly humorné omalovánky, které narušily superhrdinský stereotyp. V nich Novozélanďan pokračuje dál. Čím víc ale tlačí s vtipy na pilu, tím víc se z Odinssona stává karikatura a figurka jak vystřižená ze zábavních parků marvelovského chlebodárce. Ať už jsou gagy vtipné nebo ne, divák se neubrání dojmu, že z boha hromu (do police) je místy bleskem nabitý šašek, který zblbnul ze všeho a ze všech.

Zásadním prvkem thorovského pokračování má být návrat Jane Foster a také představení zlověstného bijce bohů v podání Christiana Balea. Oběma však schází více než trocha k tomu, aby přebili barevnou pouť hlavního hrdiny. Natalie Portman působí v kostýmu jako školačka, která jde poprvé na maškarní a její charakter měl zřejmě zůstat u ledu. Obvykle výborný Bale zase nenaplňuje očekávání "nejlepšího zloducha Marvelu" a některé grimasy a dikci jakoby si snad půjčil od batmanovského kolegy Heatha Ledgera. Neoslní ani sněm bohů a otylý Russell Crowe, který je jako Zeus jen směšným doplňkem už tak nafouklého cirkusu.

Thor: Láska jako hrom bohužel nemá scenáristicky silný příběh, chybí mu zvraty, očekávání i napětí se vzrušením, které obvykle filmy z dílny producenta Kevina Feigeho provázejí. Jeho proklamovanou emotivní linku degradují slabé základy charakterů a jejich motivů a pokud něco funguje, vždy to z nebes rychle srazí na zem a naprosto degraduje samotný blond protagonista a jeho kamenožroutí kamarád. Vtipy fungují jen na úkor ostatních stavebních kamenů, které světe div se i komiksovka potřebuje. Vše navíc prokládají asi nejprovařenější rockové hity, za které si Axl Rose a spol. koupí tolik vodky s džusem, kolik budou chtít. Aspoň v tom se tvůrci mohli inspirovat seriálovým hitem Stranger Things, kde má hudba skutečný účel.

V závěrečných titulcích se Waititi alespoň pokusí narativ posunout dál v podobě ochutnávky s Brettem Goldsteinem, ale právě podle vzoru Goldsteinovy postavy z komediálního hitu Ted Lasso varujeme, co vše může další směřování Thora znamenat. Tedy, jak by s notnou dávkou ironie řekl jeho Roy Kent: Další film bude fuuuuuu...N? A více než doufáme, že nepůjde o spin-off z Valhally.

Kdy a kde dávají film: Thor: Láska jako hrom