Americká elegie. Lehce přeslazená adaptace o chudých bílých řeší dilema, zda je krev hustší než voda

Americká elegie. Lehce přeslazená adaptace o chudých bílých řeší dilema, zda je krev hustší než voda70%

Oscarem ověnčený režisér Ron Howard natočil adaptaci memoárů podnikatele J. D. Vancea Americká elegie, které před dvěma lety vyšly v českém překladu. Snímek přinášející konkrétní příklad white trash rodiny ze Středozápadu USA si vpravdě vzal z knihy to nejlepší, co mohl, přesto se tvůrci místy neubránili přeslazeným tónům.

Šestatřicetiletý Vance před čtyřmi lety na podnět své kantorky sepsal příběh své rodiny z maloměsta ve státě Ohio, jež pro něj byla zkázou i odrazovým můstkem k lepšímu životu, který odstartoval studiem na právnické fakultě Yaleovy univerzity z prestižní břečťanové ligy.

Knihu pojmenoval nelichotivě Hillbilly Elegy. V názvu použil hanlivý výraz pro prostého obyvatele Apalačského regionu, který se od zbytku USA výrazně odlišuje. V českém vydání Americké elegie se čtenář setká s něžným slovem horal, byť je přesnější označení buran nebo vidlák.

Filmové zpracování, na němž spolupracovala scenáristka Vanessa Taylor nominovaná na cenu americké akademie za snímek Tvář vody i věhlasný skladatel Hans Zimmer, prolíná dvě časové roviny. Nadějný vysokoškolský student J. D. se při náročném pracovním pohovoru dozví, že jeho problémová matka nedodržela odvykací kúru a skončila v nemocnici. Během návratu do rodného města s účelem její záchrany si promítá neblahé zážitky z dospívání.

Se sestrou se jako děti mladé svobodné matky potýkaly s neustálými výčitkami, že kdyby nepřišly na svět, mohla by žít úplně jinak. Její labilní chování eskalovalo do častého střídání partnerů a drogové závislosti, kvůli čemuž se chlapce ujala řízná babička, jež ho jako jediná dokázala vymanit ze zhoubného prostředí.

Z originálního textu vytáhla scenáristka patrně to nejdějovější, co se v poměrně rozvláčných vzpomínkách dá nalézt. Snímek ukazuje zásadní momenty jako matčin počátek závislosti, nešťastné manželství jejích rodičů, časté domácí násilí i babiččiny drsné, ale účinné metody, jak potomka nasměrovat na správnou cestu.

Přítomnost ve filmu plyne smysluplně, retrospektivní scény jsou ale mnohdy útržkovité a násilně vložené – proběhnou třeba během krátké oční komunikace mezi protagonisty. Dojem kazí i Vanceovy blahosklonné řeči ve voiceoveru, které zavání přeslazeným sentimentem a naivní představou o americkém snu dosažitelnému každému, kdo to nevzdává.

Haley Bennett, Gabriel Basso a Amy Adams v Americké elegii. Foto: Netflix

Z hereckého obsazení ostatní přebíjí Glenn Close v úloze babičky, jež pod nánosem hrubosti a ostrého sarkasmu nese dobré srdce. Její reakce na dceřiny absurdní činy nebo vnukovy přihlouplé kamarády jsou zkrátka k popukání. Amy Adams si už obdobnou postavu alkoholičky odzkoušela v minisérii Ostré předměty a v Americké elegii v ní zdárně navazuje.

Gabriel Basso hrající titulního hrdinu výtečně přibližuje dilema mezi povinností vůči příbuzným a upřednostněním vlastních ambic. Potěší i Haley Bennett, známá z kinohitu Dívka ve vlaku, coby jeho obětavá a stoická sestra. Poklonu si zaslouží také počin maskérů a kostýmních výtvarníků – podoba mezi herci a jejich reálnými předlohami, jejichž autentické záběry nabízí závěr filmu, je až zarážející.

Americká elegie představuje drama, které není třeba vidět dvakrát, ale při jednom zhlédnutí náležitě zaujme a díky silným okamžikům s ráznou stárnoucí venkovankou se i načas vryje do paměti.

Snímek je od 24. listopadu přístupný na streamovací službě Netflix.

Glenn Close coby babička. Foto: Netflix

Názor informuji.cz: 70%

Kdy a kde dávají film: Americká elegie

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!