S kruhy místo létajících dýk. Marvel se s Shang-Chim prolistoval komiksy do vizuálně poutavého orientu

S kruhy místo létajících dýk. Marvel se s Shang-Chim prolistoval komiksy do vizuálně poutavého orientu65%

Origin dalšího superhrdiny se v rukou Destina Daniela Crettona proměnil v čarokrásnou podívanou, která se vleče přes délku Velké čínské zdi a naplňuje všechny stereotypy o snímcích s legendami a tradicemi bojového umění.

Bude to znít jako rouhání vůči snahám o hollywoodskou diverzitu, ale Shang-Chi a legenda o deseti prstenech (ví český distributor, že slovo ring má i jiné významy?) je splněnou povinností rozšířeného marvelovského univerza. Po Black Pantherovi a jeho africkém podhoubí je zřejmá snaha změnit orientaci na východ a představit hrdinu, který by vysával peněženky fanoušků na asijském kontinentu. A to zvlášť po koronavirem zpustošeném trhu ve východních kinosálech. Cynismus ale stranou. Je film s hrdinou Shaunem a hláškující Katy s tváří Awkwafiny hodný komiksového vesmíru nebo by v jiné realitě zapadl do světa milovaných šaolinských béček?

Snímek Shang-Chi vypráví příběh Shauna (Simu Liu), který skrývá svou minulost a výcvik na místě, kterému kdysi říkal domov. Jeho otec z něj v mládí udělal stroj na zabíjení, s čímž se ale mladý hrdina nehodlal smířit. Po útěku na západ žije běžným, až nudně obyčejným životem, do té doby, než na něj dosáhnou prsty tajemné organizace Deset prstenů.

Marvelu rozhodně nelze vytknout konzistentní extratřídu na poli vizuálních efektů. Zvlášť u filmu, který stojí a padá na pestrosti světa orientu, architektury a bojových kreací, je podobná položka ceněná dvojnásobně. Snímek rozhodne potěší oko diváka, který žije a dýchá filmy asijských tvůrců zasazených do dávných dob, kdy legendy ožívaly a měly tváře draků. Vizualita je skvostná a tradičně za vlasy přitažená. Na to už je ale zvyklý i tradiční fanoušek komiksových adaptací. Problém s Shang-Chim je jinde a neschová se ani za dobře rostlý Pajedlovec.

Tvůrci do světa hlásí, jak mocně se snaží vyhnout stereotypu a škatulkování. Úspěch či neúspěch takto tematicky laděných filmů ale spočívá v tom, zda na zažitých obrazech stojí. Pokud rozporcujeme 133 minut (až příliš) dlouhý film na atomy, poznáváme naraci velmi dobře. Bezejmenný hrdina, magický předmět, otec padouch, tajná čínská organizace a k tomu fantastická zvířata jako vykradená z příběhů J. K. Rowling. Cretton zřejmě nemohl šlápnout vedle pokud následoval daný úzus, který ve své podstatě není špatný a příznivce má. Do jaké pozice to ale film v univerzu staví? Každý chce mít ve své filmové sérii nějakou pěknou triádu a zdatného bojovníka. Zároveň to ale znamená výzvu v podobě nalezení společného jmenovatele s dalšími "hráči". Pokud si totiž divák odmyslí nabízené propojení se superhrdiny, dostává jen vizuálně skvělou a překombinovanou pohádku, která má v blockbusterové kinematografii 21. století zatracené štěstí, že patří do světa Kevina Feigeho.

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech se bude líbit mase bez rozdílu rasy nebo filmové duše, a to díky brilantnímu mistrovství za dveřmi s neonovým nápisem CGI. Originalita je ale potlačená a zaházena floskulemi převlečenými do barevných kostýmů. Dokud se na tomto poli něco nezmění, lžou si Marvelovci do kapsy a nám zůstane jen jediný, pravý pán prstenů.

Kdy a kde dávají film: Shang-Chi a legenda o deseti prstenech