#IDEA: Tahle práce není pro starý aneb herectví dozrává do digitálního věku

#IDEA: Tahle práce není pro starý aneb herectví dozrává do digitálního věku 

"Ptám se však tebe, náš osude, co bude až tady nebudem," zpíval Bolek Polívka ve své televizní Manéži. Zdá se, že na palčivou otázku už nalezli odpověď filmaři v Hollywoodu. Herce, které už nemůžou z různých důvodů obsadit do konkrétních rolí, případně je potřebují mladší, si zkrátka vyrobí. Hádáte správně. Dnešní #IDEA je zaměřená na digitální omlazování, které možná startuje nový věk filmové produkce za mořem.

V Hollywoodu se nám rozmohl takový nešvar.Nebo je to snad evoluce v kinematografii? Místo pečlivého castingu a obsazování perspektivních mladých herců a hereček tvůrci stále častěji sahají po digitálních hračkách. Proč bychom sáhodlouze hledali představitele devatenáctiletého Brada Pitta, když si ho můžeme mladšího udělat, že? Kdo by nechtěl vidět tu roztomilou tvářičku z Klubu rváčů nebo Seznamte se, Joe Black.

První snímek, který si takto vypomohl, nebude pro čtenáře překvapením. Šlo o poslední, třetí díl původní série X-Men, kdy omlazovací kůrou prošli Patrick Stewart a Ian McKellen. Stewart si ten samý trik dokonce zopakoval v roce 2009 v originu Wolverina. Komiksy se ukázaly jako logická platforma pro podobné finty.

Po x-menovském startu měnili tvůrci tvář zmíněného Pitta v Podivuhodném případu Benjamina Buttona, což je téměř výjimka potvrzující pravidlo. Tam byl zásah více než nutný. Následoval Tron: Legacy a mladší verze Jeffa Bridgese, Terminátor a ikona Arnold Schwarzenegger ve své rané podobě, a nakonec převzal otěže Marvel. Viděli jsme mladého Michaela Douglase, Roberta Downeyho jr. či Kurta Russella. Pozadu nezůstalo ani studio DC (Aquaman) a Jacksonův Hobbit (elfové přece nestárnou!)

Zásadní debatu však vyvolal až první spin-off ze světa Star Wars. Rogue One nejdříve umně zajistil přítomnost admirála Tarkina, jelikož velikán Peter Cushing zemřel v roce 1994. A následně jako třešničku na dortu představil i mladou Carrie Fisher aka princeznu Leiu.

Její podoba už byla mírně kontroverzní, a ačkoliv hrála na nostalgickou notu, rozdělila nejen příznivce galaktické ságy na dva tábory.Jeden si stěžoval na kvalitu, ale zároveň podporoval podobné pokusy do budoucna. Ten druhý digitální věk herectví naprosto odmítal. Samotná herečka, která bohužel po uvedení Rogue One nečekaně zemřela, reagovala po svém.

V novém roce čeká diváky na plátně mladý Samuel L. Jackson (Captain Marvel) nebo třeba Will Smith, největší průlom však chystá videotéka Netflix. Ta by měla ještě letos přidat do své kolekce snímek The Irishman v režii legendárního Martina Scorseseho. Adaptace knihy I Heard You Paint Houses od Charlese Brandta disponuje hvězdným obsazením v čele s Robertem De Nirem, Al Pacinem, Joem Pescim, Bobbym Cannavalem nebo Rayem Romanem. A podle Scorseseho dvorní střihačky Thelmy Schoonmaker půjde o velký krok do neznáma.

"V první polovině filmu herce omlazujeme," přiblížila Schoonmaker s tím, že pravděpodobně nejvíc mladého času na plátně dostane De Niro s Al Pacinem. "Je to velký risk. Efekty má na starosti společnost Industrial Light and Magic, druhou část už herci odehrají bez větších úprav," dodává. Tak znatelný facelift, kromě výjimky u Pitta, ještě divák nebyl nucen vstřebat. A vzhledem k rozporuplnému provedení u několika postav v předchozích filmech může jít téměř o ruskou ruletu na hollywoodský způsob. Zvlášť pokud se divák na tváře tak známých představitelů logicky zaměří.

"V první polovině filmu herce omlazujeme. Je to velký risk." - Thelma Schoonmaker o snímku The Irishman

Jako koule na noze oceňovaného režiséra navíc visí fakt, že snímku díky úpravě herců vzrostl rozpočet ze 125 milionů dolarů na 175 milionů. Rodák z Queensu tím pádem točí svůj zatím nejdražší film, který bude do kin uveden pouze v limitovaném čase, jelikož obsadí televize předplatitelů Netflixu. Pokud tedy efekty nedopadnou dobře, pád na dno může být ještě bolestivější.

Jaká je budoucnost? Může digitálně omlazená postava důvěryhodně utáhnout i celý film? A kde jsou potom rozdíly mezi hereckými výkony a například počítačovou hrou či simulací? Nevymyslí Americká akademie Oscara pro nejlepší facelift? Dejte nám vědět, co si o nové éře digitálního herectví myslíte. V galerii pod článkem najdete fotografie některých zmíněných proměn.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!