King Skate: jízda, která diváka strhne a nepustí

King Skate: jízda, která diváka strhne a nepustí80%

Doba komunismu znamenala mimo jiné i spoustu zákazů. Skateboardisté ale podle vlastních slov vždycky byli tak trochu mimo. Nevědělo se, co s nimi, a tak se toho parta kluků rozhodla pořádně využít. Ze svých životů udělali jízdu, kterou s nimi mohou diváci díky zábavným historkám a dobovým záběrům v dokumentu King Skate prožít znovu.

Nápad na film o skateboardingu v Čechách vznikl v hlavě režiséra Šimona Šafránka poté, co si přečetl knihu Michala Nanoru a Martiny Overstreetové Prkýnka na maso jsme uřízli. Začal hledat naše průkopníky, mezi které patří třeba i synové Miloše Formana, Petr a Matěj Formanovi, a zjistil, že ke skvělému nápadu může přidat i zajímavé postavy, autentické záběry a bizarní příběhy.

Postupně vznikl snímek, který se ve světové premiéře představil na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech a stal se i pátým nejlepším snímkem v divácké ceně deníku Právo. Oprávněně. King Skate je totiž stejná jízda jako sjet na po domácku vyrobeném prkně první větší kopec.

Příběhy, které psal sám život

V dokumentu Šimona Šafránka se totiž sešlo hned několik velkých pro. Zaprvé v něm promlouvají postavy, které se divákovi jen tak neomrzí. Ať už je to věčně mladý Ivan „Zobák“ Pelikán, prodejce snowboardů Luděk Váša nebo kdokoli jiný, vždycky mají pro diváky připravenou historku, která je chytne za srdce nebo rozesměje. Dokonce se mu podařilo dohnat i Shane Rose, skateboardistu z Velké Británie, který dodal snímku pomyslnou třešničku na dortu.

Obraz za tisíc slov

Ani sebelepší příběh by ale nenahradil neuvěřitelné množství dobových snímků, které si sami skateboardisti natáčeli a které jsou jednou z nejdůležitějších částí vyprávění. Ani tisíc slov totiž nemůže nahradit jeden skok nebo pád. Ani sebelepší vzpomínka nepopíše každý detail. Právě poutavě sestříhané dobové záběry jsou tedy tím, co diváka připoutá k obrazovce, a právě díky nim se může ponořit do nikdy nekončící skateboardové jízdy naplno.

Díky různorodosti vyprávění si každý divák může najít ve snímku King Skate to svoje. Některé zajímá, jaké byly první krůčky nebo spíš jízdy tohoto sportu u nás, jiní jsou zase uchváceni dobou, se kterou se tehdy mladí kluci museli vyrovnat, nebo se prostě jen nostalgicky zahledí do autentických záběrů. Každý si ale zaručeně v dokumentu najde to svoje, a to i v případě, že o skateboardingu neví stejně jako autorka článku vůbec nic.

Kdy a kde dávají film: King Skate