Tvůrce Zrcadel ve tmě Šimon Holý: Původně jsem chtěl natočit muzikál o průměrné tanečnici

Tvůrce Zrcadel ve tmě Šimon Holý: Původně jsem chtěl natočit muzikál o průměrné tanečnici 

Třicet šest otázek, po jejichž zodpovězení se zamilujete do svého partnera. Do zkoušky vztahu se v celovečerním debutu Zrcadla ve tmě v režii Šimona Holého pouští dvojice mileniálů, kteří v životě nevědí kudy kam. Po premiéře na karlovarském festivalu vstoupí snímek ve čtvrtek 30. září do kin.

Zrcadla ve tmě mají být generační výpovědí, jejímž středobodem je křehký svazek lehce labilní tanečnice Marie (Alena Doláková) a jejího racionálního, ale poněkud vlažného přítele Františka (Bořek Joura), jenž pracuje v IT oboru. Recenzi filmu, kterému se věnujeme v devětatřicáté epizodě podcastu KulTýden, si můžete přečíst zde. U příležitosti kinodistribuce snímku jsme pohovořili s jeho tvůrcem Šimonem Holým.

Jak jste narazil na dotazník vědce Arthura Arona z newyorské univerzity?

Našli jsme ho celkem náhodou před pár lety s mým tehdejším přítelem. Byla to taková snaha zachránit náš vztah. Už během toho, co jsme se vzájemně testovali, jsem objevil, že má v sobě určitý dramatický potenciál. Díky jeho otázkám se člověk může dozvědět mnohé o svém partnerovi a objevit hodně z jeho nitra.

Ve filmu začíná ústřední dvojice až pátou otázku. Proč jste vynechali první čtyři?

Vlastně z jednoduchého dramaturgického rozhodnutí. Měli jsme je i natočené, nicméně tři sety otázek jsou nastavené tak, že s otevřením každé sady dvanácti dotazů se jde hlouběji a hlouběji. První soubor jde spíše po povrchu, a tak jsme se rozhodli jej vypustit, abychom jím diváka netrápili. Prvních pět šest minut filmu bychom se jinak topili v tématech, která nejsou tolik zajímavá k rozebírání.

Inspirujete se prý československou novou vlnou. Dalo by se hovořit o přímém odkazu na konkrétní tituly?

Snažili jsme se navázat na úspěšné snímky šedesátých let, ale tak, aby problematika byla platná pro dnešní dobu. Zarazilo mě, jak v současné tvorbě opomíjíme některé žánry, například muzikál. Zcela nahodile jsem po dlouhé době narazil na Kdyby tisíc klarinetů, které jsem znal z dětství. Překvapilo mě, jak pozoruhodně je v tomto filmu řešena kamera a jak krásné jsou veškeré taneční scény. Ukázal jsem je kameramance Janě Hojdové, a právě od tohoto díla jsme se odpíchli dál.

Proto jste za hlavní postavu zvolil tanečnici?

Ne tak docela. Prvotní nápad bylo natočit muzikál o průměrné tanečnici. Nakonec mě ale poměrně rychle napadaly další dějové zvraty, a to jako jeden obraz, jedno vnuknutí.

Postaral jste se o režii, scénář, produkci i hudbu. Bylo vaším záměrem udělat snímek celý po svém?

Živím se filmovou hudbu a říkal jsem si, že by bylo dobré ji skloubit s tím, co jsem studoval, totiž s režií, kde se zároveň vyučuje také scenáristika a dramaturgie. Snímek je natolik osobní, že jsem si dialogy musel napsat sám. Postupně jsem došel k závěru, že tento film si budu muset i „odproducentovat“. Tak jsem se dostal do poslední funkce, s níž jsem předtím neměl jedinou zkušenost.

Foto: Jana Hojdová

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Rozhovory

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!