Zábavné skeče z útrap rodinného dramatu. Bartoška je zbožňovaný jen v řádu minut

Zábavné skeče z útrap rodinného dramatu. Bartoška je zbožňovaný jen v řádu minut60%

Nový snímek Petra Kolečka má patent na komediální načasování. Bez jednotlivých epizod smíchu je ale Zbožňovaný pouze povrchní jednohubkou s vydařeným castingem.

Režisér a scenárista Petr Kolečko (Přes prsty, Osada) je svým způsobem kouzelník. Během několika scén dokáže diváka přesvědčit o tom, že sleduje vydařenou komedii plnou smíchu, zábavy a geniálních dialogů. Pro jeho práci by se mohla vžít parafráze na populární slangový výraz: Kolečko & Chill, jen místo dovádění vypnete vnímání reality a necháte se ukolébat vteřinami absurdit, které jsou vlastně docela zábavné. Kvůli tomu se ale do kina také chodí, ne?

Pediatr Zdeněk (Jiří Bartoška) po dlouhých letech v nemocnici odchází do důchodu. Dokonalý pan doktor se zdá být ideálním partnerem své ženy Olgy (Zuzana Kronerová), téměř půl života v práci si ale okořenil vztahem s kolegyní Danou (Ivana Chýlková). Když si však záletník rozhodne dopřát na důchod trochu klidu, jeho milenka to nenechá jen tak být. Jak bude reagovat jeho vnučka, pro kterou je děda velkým vzorem a jak se k odhalení postaví zbytek rodiny?

Stereotypy se Čechům snad líbí, rádi se také vyžívají v cizím neštěstí a ohraných narativech, které v jakémsi vesmíru fungují. Postavme proto stařičkého chlípníka před zásadní rozhodnutí a po kolapsu sledujme, jak si ho ženy s chutí podávají. Divák se u Zbožňovaného bude bavit, o tom žádná. Zmíněné momenty, ve kterých především kvarteto Bartoška, Chýlková, Kronerová a Langmajer (a epizodně i Kozub) zapojuje do akce své komediální vlohy, fyzické herectví a někdy dokonce i zpěv, jsou určitě tím nejlepším, co film nabízí. Vše je ale postavené na genderovém škatulkování či zábavě na úkor nemocných lidí. Nemluvě o scénách, ve kterých byli autoři líní přemýšlet, a proto spoléhali na to, že si zjevných nedostatků divák nevšimne.

Snímek počítá s jednoduchostí svého publika. Sází na avizované Kolečkovo kouzlo a manipulaci pod heslem "vždyť se směješ, zbytek je tedy jedno". Nutno podotknout, že takový postup funguje tak, že z toho Zbožňovaný skutečně vychází o chloupek lépe než ostatní podobně laděné tuzemské komedie. Sarkastické označení filmu ale sedí. Sám Bartoška má podobný efekt jako Miroslav Krobot. Někdy mu stačí jen sedět, nic neříkat a působit mimikou. V tom jsou oba pánové výjimeční.

Za zmínku stojí vydařený debut Martiny Czyžové v roli vnučky, který působil civilně a dával "příběhu" jinou perspektivu. Téměř 100 minut týrání bezmocného pediatra s Kozubovými mantrami na lásku a porozumění si nejspíš běžný návštěvník kina užije. Pak ale kouzlo vyprchá a nezbyde než dostat rozum.

Kdy a kde dávají film: Zbožňovaný