LFŠ: Palestinsko-izraelský konflikt očima telenovely. Tel Aviv v plamenech humornou formou reflektuje tíživou situaci vleklé společenské situace
Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS Ohodnoť
Komentář palestinského režiséra Sameha Zoabiho zdatně a notně odlehčeně glosuje současný kontext nešťastné okupace. Absurdní estetika a vyhrocená dramatizace žánru telenovel vytváří ideálně příjemnou reflexi skutečnosti.
Na pozadí všudypřítomného střetu s realitou se odehrává poměrně civilní výpověď ústředního hrdiny Salama (Kais Nashif), jenž právě pravidelně přichází do kontaktu s všední přítomností laciného žánru a neustupující tíhou konfliktu. Salam pracuje zpočátku jako pouhý překladatel v místní produkci oblíbené telenovely Tel Aviv v plamenech, až v ohledu několika banálně absurdních vyústění se stává hlavním scenáristou populárního nekonečného seriálu.
Kariérní vzestup mladíka paradoxně odstartuje konfrontace s místním ambiciózním velitelem kontrolního bodu okupačních sil. Salam tedy opatrně balancuje na hraně dvou rovin filmové reality.
Prozíravé propojení vážného tématu a formálně i obsahově parodujícího žánru telenovely funkčně vytváří zábavnou platformu fikce ve fikci. Můžeme tedy často pozorovat prostřihy na inscenované scény špionážní telenovely. Fikční žánrová linka reflexivně postihuje nejen typicky romantickou linku a přehnanou dramatizaci, ale i určitou formu komentáře odkazujícího k reálnému konfliktu. Obě linie navíc vzájemně mezi sebou funkčně interagují a vytvářejí humorné paralely skrze povedenou ironii a nadsázku.
Nicméně ve výsledku daleko lépe snímek pracuje s filmovým světem telenovely než se svým vlastním světem. Hodinu a půl dlouhá stopáž ani nenabízí větší prostor pro vytvoření uvěřitelného světa a jeho vztahů či funkčnosti všech svých motivů.
Citelně kladený důraz na povahu prvků žánru může místy lehce znevažovat autorův situační komentář. Příběhová linie Salamova milostného života je vzorovým příkladem nevyužitého a ve výsledném díle nadbytečného až vytrhávajícího motivu, který svým způsobem přisuzuje skutečné realitě prvky telenovely.
Přesto však jde o zábavnou a vtipnou komedii, jejíž poselství lehce zaniká pod povrchem žánru. Proto také můžeme usuzovat, zda zrovna festivalová platforma je onou nejideálnější cestou k divákům.
Foto: LFŠ