Narušitel je o lásce k létání. Perzekuce pilotů RAF během normalizace se z příběhu vytrácí

Narušitel je o lásce k létání. Perzekuce pilotů RAF během normalizace se z příběhu vytrácí 50%

Do kin vstoupil snímek Narušitel, který období 70. a 80. let minulého století zachycuje očima československých letců. Natočil ho teprve osmnáctiletý tvůrce David Balda.

David Balda je zvláštním úkazem na české filmové scéně. Za měsíc oslaví devatenácté narozeniny, letos na jaře ho čeká maturita a přitom má na kontě čtyři filmy, s nejnovějším už pět. Narušitel je jeho celovečerním debutem, u něhož zastal funkci režiséra, scenáristy a kameramana. Částečně vychází z krátkometrážního dokumentu Historie jednoho letadla z roku 2015, který vypráví o jeho dědečkovi Vladislavovi Baldovi – ten je hlavním hrdinou i v Narušiteli, kde ho coby mladého ztvárnil Pavel Neškudla a jeho starší „verzí“ je Petr Kostka.

Narušitel není příběhem pouze Davidova předka. Jde o kombinaci několika osudů pilotů stíhaček, kteří v poúnorovém Československu chránili vzdušný prostor v pohraničí od narušitelů a mezi nimiž figurovali i někdejší letci RAF. Jedním z válečných letců je i dědeček ústřední postavy Ládi (Pavel Neškudla). Ten však ve válce padl jako hrdina a stal se vzorem svému vnukovi.

V polovině 70. let se mladý Láďa s partou kamarádů přihlásí do aeroklubu, kde vyučuje zkušený Zdeněk (Jiří Dvořák). Ten Láďovi představí postaršího pilota Otmara (Stanislav Zindulka), který se znal s jeho dědou. Kvůli své „poskvrněné“ minulosti čelí Otmar perzekuci a výslechům ze strany StB a pomýšlí na emigraci, kterou se mu Zdeněk snaží rozmluvit. Naivní Láďa, který se k jejich rozhovoru přichomýtne, mu radí opak.

Když později Zdeňkovi dojde, že v místnosti nebyli sami, je už pozdě. V noci Láďu navštíví rozrušený Matěj (Matěj Anděl) z jeho letecké party a obviní ho z vraždy Otmara. Od Zdeňka se šokovaný Láďa posléze dozví, že se Otmar k emigraci odhodlal, těsně po startu se však letadlo zřítilo. Ani jeden z nich nepochybuje, že nešlo o pouhou nehodu. Podezření, že byl letoun poškozen úmyslně, si Zdeněk nese až do roku 1989, do kterého je zasazena druhá polovina filmu. Tato skutečnost má pro něj i Láďu těsně před revolucí fatální následky.

O československých letcích vzniklo více filmů, ať už proslulí Nebeští jezdci, Tmavomodrý svět či Hřbitov pro cizince. Zatím žádný se nevěnoval jejich osudům v 70. a 80. letech. Velký potenciál, který se Narušiteli nabízel, však tvůrci nevyužili. Silný příběh se bohužel odehrává ve stínu častých a předlouhých scén zachycujících Láďovy první letecké zážitky. Zpočátku atraktivní záběry z kokpitu jsou s postupující stopáží nucenou podívanou. Jejich přehlušení jinak skvělými melodiemi z pera Michala Hrůzy způsobí, že se film místy nechtěně překlopí do hudebního videoklipu.

Ačkoli se film navenek tváří jako drama, ve výsledku je jen čistou biografií, která kvůli použití voiceoveru Láďovy postavy evokuje hraný dokument. Na žánr, k němuž se má snímek ambici řadit, je v něm vyjádřených emocí poskrovnu. Herci, až na výtečného Jiřího Dvořáka, by ze sebe jistě byli schopní vydat mnohem víc. Kýžené atmosféře tvrdé normalizace nepomáhá vynechání scén, které by alespoň náznakem vylíčily průběh estébáckých výslechů a udávání. Příliš se nepovedla ani samotná zápletka, kterou všímavější divák díky množství vodítek vytuší už v průběhu.

Nízký věk režiséra se však dá považovat za polehčující okolnost. Jeho celovečerní debut mu může dobře posloužit jako odrazový můstek, z něhož se příště dostane snad výš.

Názor informuji.cz: 50%

Kdy a kde dávají film: Narušitel