Sklenice zpola prázdná. Shyamalan potenciál působivého finále vyvolené trilogie utopil ve snímku Glass

Sklenice zpola prázdná. Shyamalan potenciál působivého finále vyvolené trilogie utopil ve snímku Glass50%

Uznávaný režisér ve třetím díle své série o neobvyklých superhrdinech šlápl vedle. Místo dramatického závěru se zapletl do filosofické pavučiny, ve které postavy jednají nelogicky a divák pátrat po tvůrčím záměru nechce.

Indický 'mistr napětí' se ve svém novém snímku pokouší redefinovat superhrdinství a jeho mentální podoby. Ačkoliv je to zcela nepochybně zajímavá myšlenka, experimentování se slibně rozjetou trilogií se nevyplatilo a fanoušci se po výkopu s Vyvoleným a brilantním Rozpolceným musí spokojit s neuspokojivým vyvrcholením. Takovým Rozplizlým.

M. Night Shyamalan s filmem Glass uzavírá příběhy trojice s nadpřirozenými schopnostmi - Davida Dunna (Bruce Willis), Eliaha Price (Samuel L. Jackson) a Kevina Wendella (James McAvoy). Moderní superhrdinové i padouši se ocitají pod drobnohledem doktorky Ellie Staple (Sarah Paulson), která v rámci intenzivní terapie klade svým pacientům zásadní otázku. Nejsou jejich nadlidská síla a neuvěřitelné činy jen výplodem fantazie způsobeným narušenou psychikou?

Komiksem inspirovaný thriller je od svého prvopočátku před devatenácti lety zajímavou akvizicí západní kinematografie. Shyamalan v pokračování překvapil implementací Rozpolceného do navazující série, aby ji mohl s velkou pompou zakončit se všemi liškami v dramatickém kurníku. Lišky se sešly, ale Glass se coby pokus číslo dva roztříštil na milion nesrozumitelných kousků. A diváka z toho pochopitelně bolí oči.

Ve více než dvouhodinovém snímku potěší návrat Anyi Taylor-Joy v roli Casey Cook, která byla i vedle představitele Kevina Wendella ve druhém díle výrazná, klasické cameo režiséra a tradičně dobrý již zmíněný James McAvoy, kterému nahrává komplexní role. To je však úplně všechno. Veškeré drama a atmosféra utekla s koncem Rozpolceného. Willis nemá co hrát a Jackson polovinu stopáže jen metodicky zírá a slintá z vozíku. Do filosofického bludiště, které nechal Shyamalan nainstalovat, se bohužel nedostane publikum, ani samotní hrdinové.

Zajímavou myšlenku a sondu pod kápě trojice s nadpřirozenými schopnostmi ničí nelogické jednání postav, které jako by samy nevěděly, co se to s nimi vlastně děje. Sarah Paulson působí v ději otravným dojmem a otázkou zůstává, které straně má vlastně divák fandit. Odpověd je ale snadná. S pocitem, že 129 minut dlouhá vyprávěnka je asi tak důležitá jako další Green Lantern, se nenajde filmový fanoušek, který by měl chuť Shyamalanovy rébusy luštit. Jde o obrovské zklamání a plýtvání nejen potenciálem série, ale také herci s reputací na větší filmové sousto než představuje okoralý chlebíček zbylý po kdysi vyvolené trilogii.

Názor informuji.cz: 50%

Kdy a kde dávají film: Skleněný