Odvážné rodiny prchají v Balónu na Západ. Solidní drama v pokulhávající německé kinematografii vyčnívá

Odvážné rodiny prchají v Balónu na Západ. Solidní drama v pokulhávající německé kinematografii vyčnívá80%

Do kin vstoupilo historické drama Balón. Vychází ze skutečného příběhu dvou východoněmeckých rodin, kterým se v horkovzdušném balónu podařilo překonat přísně střeženou hranici.

Ruku na srdce – kolik kvalitních německých dramat z tohoto století znáte? Prsty na rukou vám na to bohatě postačí. Ve vašem výběru se nejspíše objeví Životy těch druhých nebo Pád Třetí říše. Snímky uváděné na Das Filmfestu jsou převážně béčkové, a když se nějaký německý film dostane samostatně do kinodistribuce v zahraničí, už to o něčem svědčí.

Film Balón vychází z reálného a velmi kuriózního případu útěku na Západ, kdy se dvěma východoněmeckým rodinám koncem sedmdesátých let podařilo překonat hranice podomácku vyrobeným horkovzdušným balónem. Jejich úspěch je až neuvěřitelný, když vezmeme v potaz, že balón je i v noci poměrně nápadný a pohraniční stráž NDR dozajista vnější hranice východního bloku přísně střežila, když zadržovala i plavce na pobřeží Baltu, kteří se více vzdálili od pevniny.

Z takto silného příběhu o odvaze a odhodlání by byla možnost vytvořit průměrný akční thriller – naštěstí tvůrci zůstali při zemi a vzešlo z toho solidní historické drama, v němž se ty nejdivočejší scény policejní brutality odehrávají jen v představách protagonistů. Děj se drží pouze a jedině nejprve jednoho bezvýsledného letu, krátkého vystřízlivění a následně přípravy dalšího, tentokrát už zdařilého – příběh je koneckonců především starším divákům dobře znám.

Spád a dobře vybudované napětí drží pozornost celou dobu během dvouhodinové stopáže – chvílemi je ho ale až moc a celý snímek vyznívá, že východní Německo byl jeden udavač za druhým. Všichni jsou podezíraví a ostatní bedlivě sledují, i když ti mnohdy nic až tak neobvyklého nedělají. Stasi je hrdinům v patách doslova na každém kroku, v příběhu jí kraluje hrůzu nahánějící detektiv Seidel výborně zahraný Thomasem Kretschmannem.

Snímek mohl mnohem více vytěžit právě z onoho historického kontextu – kromě Stasi o tehdejší politické situaci vypovídá jen předávání občanských průkazů s nastoupenými pionýry nebo zmínka o Erichu Honeckerovi, který je pro mladou generaci takřka neznámým jménem. Stálo by za to více zabřednout do reálií a nastínit události roku 1979, do něhož je děj zasazen.

Ačkoli byl východoněmecký komunistický režim podstatně tvrdší než tuzemský, ve filmu chybí jasnější vysvětlení motivace uprchnout – pouze jednu ženu táhne silné pouto k matce, která zůstala odtržena v západní části. U druhé rodiny Strelzykových není vidět, že by strádali nebo je někdo perzekvoval. Naopak si žijí celkem spokojeně a ven ze země je žene jen jakýsi ideál svobody, což působí idealisticky, ba až nerozvážně. Rizika související s tím, že prchají s nezletilými dětmi, si uvědomují spíš sporadicky a ani jednou se v nich nehne svědomí vůči příbuzným, kteří budou po jejich emigraci čelit výslechům.

V německé kinematografii posledních let jde ale o mimořádný počin, který svým atraktivním námětem (témata z období druhé poloviny 20. století u našich západních sousedů zdaleka vyčerpána nebyla) a jeho kvalitním zpracováním z ní vcelku dost vyčnívá.

Foto archiv CinemArt

Kdy a kde dávají film: Balón