Jaké je to ztratit tvář v současném Polsku

Jaké je to ztratit tvář v současném Polsku80%

Małgorzata Szumowska vytvořila dojemný film o ztrátě vlastní identity, který zábavně vystihuje deformovanou tvář dnešní společnosti nejen v Polsku.

Jacek - mladý polák, heavy metalista. Má psa, holku, se kterou se chtějí vzít, a trochu rasistickou rodinu, jež ho pro jeho extravagantní vystupování moc nezbožňuje. Pracuje na stavbě největší sochy Ježíše Krista na světě. Všechny peníze šetří na cestu z Polska. Ale právě při stavbě Krista se mu stane vážný úraz. Přijde o půlku obličeje. Jako prvnímu člověku v Evropě je mu tedy transplantována tvář, což mu obrátí život na ruby.

Hlavním tématem scénáře je vyrovnávání se s novou identitou. Jacek se snaží se vyrovnat s tím, že se stal lidskou kuriozitou se znetvořenou tváří: Společnost je jím fascinována, jeho přítelkyně se ho bojí, jeho sestra se o něj stará jako o vlastního syna a jeho stará matka ho nenávidí.

Scénář je stavěn velmi inteligentně a často se v něm setkáme s jistou nedoslovnou doslovností: víme, že se jednalo o transplantovanou tvář, ale nedostane se nám klišé v podobě osudu dárce. Toho ve filmu nenajdeme. Ovšem, když se v půlce filmu dívá Jackova matka na televizi, zhlédneme část rozhovoru s matkou onoho dárce, která se slzami v očích prosí Jacka, aby ji někdy přišel navštívit. Dokonale zjevná, avšak originální a nenucená konfrontace cizí matky, která po Jackovi touží, s Jackovou vlastní matkou, která novou tvář svého syna nesnáší. Dalším příkladem nedoslovné doslovnosti je, že od chvíle, co Jackovi po operaci (mimo jiné) zakážou se stýkat se zvířaty, film nijak neupozorní na to, že jeho pes zmizel - přesto je ze zbytku filmu akutní absence psa cítit.

Dalším cílem filmu je vytvořit obraz nátury obyvatel polského maloměsta. Humorně-mrazivou formou se film naváží do rasismu, konzumní společnosti nebo dominatní role otce v domácnosti. Jsou to chvíle, kdy český divák snadno zapomene, že se Tvář odehrává za hranicemi - tak je to povědomé.

Největším rozdílem je pochopitelně stále přístup ke katolické  církvi, dalšímu tématu Tváře. Stavba monumentálního Krista nad maloměstem, kde se zastavil čas, je půvabně paradoxní. Film ovšem není k církvi pouze kritický. Nabubřelost jejích vyšších představitelů, úchylnost kněží nebo exorcismus staví do kontrastu s velkorysostí, se kterou věřící finačně přispívají na rehabilitaci Jacka.

Škoda jen, že tvůrci v postprodukci film uměle rozostřovali. Je to zajímavé, ale naprosto samoúčelné. Navíc je škoda, že spoluscénarista a kameraman vytvořil řadu krásně komponovaných záběrů, které si kvůli rozostření neužijeme.

Názor informuji.cz: 80%

Kdy a kde dávají film: Tvář

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Režie:

Kdy a kde dávají film:

Podobné filmy

AdsManager: Ads position 'smr-mobile' doesn't exists (filename: /var/www/informuji/releases/release_1543927035/classes/AdsManager/ads/smr-mobile.adsense.html)