Mužské tužby usměrňuje Havlík. Komedie á la Mel Gibson dostála průměrnému očekávání

Mužské tužby usměrňuje Havlík. Komedie á la Mel Gibson dostála průměrnému očekávání60%

Langmajer se proměňuje v Polívkovou a další česká katastrofa dorazila do kin. Tentokrát však taškařici z pera Třešťíkové zachraňuje zručný režisér Havlík a populární genderová komika. Bez ní by se stereotypem zatížený film asi zařadil mezi své předky bez špetky fantazie a filmařského umu.

Hallelujah rozhodně nekřičíme, ale blivno nám také není. Ideová kopie mega hitu s Melem Gibsonem a Helen Hunt sice předčila svého amerického předchůdce fyzicky a hlavního protagonistu/protagonistku zaměnila tělem, vtipem však zůstává většinou v tuzemském rybníčku. Rudolf Havlík, který má za sebou například povedené Pohádky pro Emu, ale zřejmě z dané látky (která je částečně i jeho dílem) vymačkal, co se dalo. Film řešící genderové stereotypy minulého století si tak svého vytouženého diváka najde.

Karel Král (Jiří Langmajer) je šovinista na plný úvazek. Za své profesní i osobní pády viní jednoznačně ženy a pod dojmem, že mají něžnější polovičky život snadnější, si přeje stát se jednou z nich. To se mu skutečně podaří, když ho na festivalu zakleje jedna šarlatánka. Co udělá, když se jeho tužby stanou realitou? Změní na ženy názor?

Zdánlivě snadný cíl pro bezbřehou kritiku má tuhý kořínek. Film sice poměrně jednoduše vybízí k tomu, aby i chlapi pochopili, kdy je čas vyměknout. Na druhou stranu ale tvůrci obsadili komediální talent Annu Polívkovou a Jiří Langmajer taky nějaké to charisma vlastní. I když v roli šéfa magazínu Playboy působí jako Larry Flynt, který zaspal dobu.

Humor ale není místy špatný. Langošovo lezení z okénka automobilu a zpátky má možná jen dobré načasování, tanec už proměněného hrdiny/hrdinky se svým šéfem Oldřichem Navrátilem však zaujme tou správnou úrovní nenucené zábavy. Hlavně ze začátku ale čekejte kondomy ve vlasech a trapné trefování se do žen řidiček, obézních dívek i konzervativnějších dam.

Rudolf Havlík naštěstí disponuje komediálně zdatnou Polívkovou. Ostatní převýší sympatiemi možná ještě Pauhofová. Hádek je ale přirozeně za blbce celých 95 minut a například Vlasákové a jejího talentu je pro účely snímku vyloženě škoda. Zbytek asi mohl hrát úplně kdokoliv. Pozitivní je také to, že ačkoliv jsme svědky klasického product placementu, nestříká z plátna podobně jako třeba ve filmu Jak básníci čekají na zázrak.

Film se nesmí brát vážně a lze celkem bez úhony přežít. Pochopitelně sice těží z jakéhosi nastavení společnosti, které chce ona sama potlačit. O genderové vyváženosti se mluví už léta v souvislosti s platy, pracovními pozicemi, mateřskými dovolenými. Možná proto film z části nějakým podivným způsobem funguje - avšak jen pro určitou cílovou skupinu.

Na druhou stranu je celá pointa neuvěřitelný žvást, který nedalo práci vymyslet, natož přepsat na papír. Upilovat podpatky a v ženském těle prozřet. Kam to celé směřuje, to už věděli diváci od úvodní scény. A pokud by chtěl Havlík svou práci ještě víc doladit, ať příště spíš pohlídá, zda herečky při kytarové scéně přehmatávají akordy nebo zbytečně nepřehrávají na úkor té lepší komedie.

Nereálnou dějovou linku a jakési poselství ale snímek Po čem muži touží řešit nebude, a vlastně ani nemusí. Reálně je totiž mezi svými slepými chudáky české komediální kinematografie ještě jednookým králem.

Kdy a kde dávají film: Po čem muži touží