Sestra je jen chudou příbuznou V zajetí démonů

Sestra je jen chudou příbuznou V zajetí démonů40%

Režisér Corin Hardy a scenárista Gary Dauberman, který připravuje očekávanou druhou kapitolu snímku To, spojili síly a natočili spin-off k uznávané sérii Jamese Wana V zajetí démonů. Výsledek? Průměrný horor bez jakékoli gradace.

Okrajovou zápletku z filmu V zajetí démonů 2 rozvinuli tvůrci jeho spin-offu Sestra. Tou je myšlena jeptiška, která se v původním filmu ukázala na děsivém obraze i v podobě tajemného přízraku vyšetřovatelce Lorraine Warren (Vera Farmiga) a její dceři Judy (Sterling Jerins).

Diváci se tentokrát ocitají v zapadlém klášteře kdesi v Rumunsku. Píše se rok 1952. Dvě řádové sestry křečovitě svírající růžence se blíží ke dveřím s nápisem Zde končí Bůh. Jedna z nich se rychle pomodlí a chystá se do nich vstoupit, druhá sestra se jí nejistě ptá, jestli to musí být. „Nemáme na vybranou,“ zní její odpověď. Vkročí dovnitř; vzápětí ji neznámá síla vtáhne a zabije.

Přeživší řeholnice se snaží uniknout. Když usoudí, že je to marné, rozhodne se pro sebevraždu – nejtěžší hřích pro věřící. Za pár dní ji ve značném rozkladu objeví mladík Frenchie (Jonas Bloquet), který klášteru dodává zásoby jídla. O události se dozví Vatikán, který na místo vyšle kněze Burkea (Demián Bichir) a novicku Irene (Taissa Farmiga), aby rozluštili děsivé tajemství svatostánku.

Neokoukané prostředí konventu, které v hororech nebývá příliš časté, a dobré herecké výkony Bloqueta a Farmigy (ano, jde o mladší sestru Very) jsou jediným plusem snímku. Pak zbývá už jen průměrný horor, který se zoufale snaží nahnat body zbytečnou překombinovaností děje, z níž vzejdou jenom zmatky. Scény především ve druhé polovině skáčou z místa na místo, hrdinové se nelogicky objevují tam, kde se to filmařům zrovna hodí.

Tak démoni, nebo zombie?

Nedá se ani jednoznačně říci, zda je Sestra démonský nebo zombie horor. Záporné postavy v podobě zahalených jeptišek disponují nadpřirozenými schopnostmi a ztrácejí se jako přízrak, na druhou stranu jim protagonisté můžou ustřelit hlavu brokovnicí, jako by byli „živí mrtví“.

Béčkovou kvalitu zavinil i příliš čitelný děj, kdy postavy skrze dialogy ochotně publiku prozrazují, co je za chvíli čeká. Napětí snímku je minimální, gradace nikde – děsivé obličeje zlých řádových sester se zakrvácenými zuby se naplno ukážou už na začátku, přitom zhruba v polovině je tvůrci nepochopitelně zahalí do mlhy. Průhlednost vývoje ještě umocňuje všední hororová hudba s vřískajícími smyčci, které najednou ztichnou. Poučený divák očekává jumpscare, který mu scénář samozřejmě naservíruje.

Oproti povedenému V zajetí démonů, za kterým nezaostává ani jeho sequel – a v příštím roce navíc přibyde třetí díl – je Sestra pouze jeho chudou příbuznou. Zajímavý je však způsob, jak tvůrci navázali na původní sérii.

Corin Hardy a Gary Dauberman se zřejmě snažili svůj počin zatraktivnit použitím zvučného jména James Wan (jenž ve skutečnosti figuruje jen coby producent) v promu. Stejně laciný trik, jako když tvůrci propadáku Hostel využili Quentina Tarantina.

Foto Warner Bros

Názor informuji.cz: 40%

Kdy a kde dávají film: Sestra