Anifilm 2018: Kolik animátorů je potřeba na jeden Psí ostrov?

Anifilm 2018: Kolik animátorů je potřeba na jeden Psí ostrov?  

Na toto a mnoho dalších témat se na Třeboňském Anifilmu rozpovídal spoluproducent filmu Wese Andersona Psí ostrov Ben Adler a animátor Elie Chapuis.

Ben Adler: před 15 lety vystudoval FAMU international, dál pokračoval ve studiích v Paříži, kde začal točit své první krátké filmy. V roce 2008 pracoval pro Wese Andersona, který zrovna točil Fantastického pana Lišáka. Adler ale s tímto filmem má společného jen to, že do studií animátorů odnesl Wesův harddisk. Už jako osobní asistent režiséra byl u vzniku Grandhotelu Budapešť a při vzniku Psího ostrova zastával funkci spoluproducenta. Byl součástí malého pětičlenného týmu složeného z lidí, se kterými už Anderson spolupracoval, a měl na starost vše od nudného papírování přes dopravu, zajišťování prostor, udržování mentálního zdraví animátorů (byla pro ně zřízena velká odpočívárna ve stylu japonské jeskyně - aby se za ty dva roky práce nezbláznili), behind the scenes (třeba timelapse nebo 360 stupňové rozhovory s postavami) a všechno okolo, co zrovna bylo potřeba.

Elie Chapuis: Vystudovaný francouzský animátor specializující se na stop-motion animaci. Animoval první švýcarský film, kde si ho všimli lidé z animačního týmu Fantastického pana Lišáka a nabídli mu spolupráci. Když ho později oslovili znovu, aby se stal součástí animování Psího ostrova, už něco měl. K natáčení se připojil až na poslední třetinu. Oživil například japonské bubeníky, které můžete znát z traileru. Kromě animace se věnuje i režii vlastních kraťasů. První z jeho krátkých filmů se před lety na Anifilmu objevil, druhý se právě připravuje.

Ben Adler vzpomínal, že poprvé zaslechl od Wesa Andersona nápad na film o psech někde během dlouhé cesty vlakem a v lednu roku 2015 držel v ruce scénář Psího ostrova. Wes Anderson v něm skloubil nápad se psy žijícími na odpadním ostrově s chutí udělat něco z Japonska (velmi ho k tomu motivovalo japonské umění a kinematografie). V létě 2015 se začali natáčet hlasy postav a v lednu 2016 začala naplno produkce filmu.

Loutky byly vymýšleny zvlášť lidské a zvlášť psí. Lidské postavy byly nejdříve navrhovány pomocí detailních ilustrací, podle přání pana Andersona, který výtvarníkům dodával nejrůznější inspirační materiály (fotografie postav se starých filmů, fotografie kostýmů a podobně), ale chtěl přesně vědět, co si z nich vzali a do čeho je promítli, aby se s tím mohlo dál pracovat. Pro návrhy loutek psů neznikaly vůbec náčrty, ale rovnou modely. Bylo to hlavně kvůli tomu, že bylo třeba zjistit, jak malé jdou loutky psů udělat, aby se s nimi dalo pracovat. Jejich velikosti se pak muselo vše ostatní přizpůsobit. Během první fáze vzniklo kolem 40 - 50 modelů/návrhů, ale jen pár z nich mělo to “je ne sais quoi”, jaké si Wes přál. S těmi se pak pracovalo dál až do finálních loutek.

Oba pánové se shodli, že je vidět, jak moc se Wes Anderson od Fantastického pana Lišáka posunul. Přesně věděl, co může od loutek i od animátorů čekat, a měl nad animací velmi pevnou ruku, díky tomu je v celém filmu konzistentní. Prý bylo dobře, že i většina animátorů měla s Wesem zkušenosti, protože, jak tvrdil Elie Chapuis, některým animátorům by Wesovy požadavky mohly přijít příliš omezující. Někdy třeba chtěl přesně okopírovat krátkou sekvenci nějakého filmu a podobně.

Wes nebyl osobně u výroby ani u animování přítomen, ale Ben Adler mu musel v reálném čase všechno dokumentovat a posílat. On na to reagoval a posílal návrhy, nápady a příkazy. Kromě toho byl Wes v průběhu animování ve spojení s režisérem animace, který se animátorům snažil interpretovat jeho myšlenky a požadavky. Animátoři si pak mailovali s Wesem o podrobnostech.

Pár psích čísel:

  • 444 dnů natáčení
  • 44 animátorských jednotek
  • 34 terabytů natočeného materiálu
  • 1000 loutek
  • 50 vyndávacích obličejů pro hlavní role
  • 321 ručně malovaných pih na tváři dívky Tracy
  • (To znamená přes 4000 pih na všech jejích vyndávacích tvářích)
  • 3 měsíce trvalo Elie Chapuisovi animovat úvodní bubeníky
  • (30 let v přepočtu by animoval Elie Chapuis Psí ostrov sám)

Elie Chapuis ještě dodal, že Wes Anderson stále pracuje na nových projektech a on doufá, že by mezi nimi mohl být i třetí animovaný film. “Mluv za sebe!” opáčil Ben Adler, “já od toho potřebuji pauzu!” 

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!