Totem vlka: poetický biják o lidech a nespoutané zvířecí duši

Totem vlka: poetický biják o lidech a nespoutané zvířecí duši80%

V záplavě komerčních filmů se v kinech málokdy objeví snímek, který je originální a svůj. Nový počin z čínsko-francouzské dílny mezi takové patří. Totem vlka balancuje na hraně dobrodružného, dokumentárního a autobiografického snímku a je svým způsobem neobvyklý.

Děj nového snímku vás přenese do bouřlivé a nepříliš přívětivé Číny na sklonku šedesátých let minulého století, kdy za vlády komunistického diktátora Mao Ce-tunga probíhá takzvaná kulturní revoluce.

V té době se jeden čínský mladík (hraje ho Shaofeng Feng) rozhodne, že opustí bouřlivou čínskou civilizaci, kde se neodehrává nic hezkého, a odejde mezi pastevce do takzvaného Vnitřního Mongolska, ovládaného již tehdy Čínou. Tento stepní kraj je plný přátelských pastevců s ovcemi, jejich psy a jurtami, ale také nespoutané, nádherné přírody a stejně svobodných a divokých vlků i nezotročených lidí.

Mistr "zvířecích" filmů

Biják od kultovního francouzského režiséra Jeana-Jacquese Annauda předkládá rozpory mezi svobodným a přirozeným světem mongolské přírody, jejích kočovných pastevců a vlků, již jsou protikladem k takzvaně civilizovaným Číňanům, kteří však do života prostých „nomádů“ postupem času zasahují stále víc a narušují tím nejenom život zdejších lidí, ale především zdejší ekosystém.

Annaud opět dokazuje, že je mistrem filmů vyprávějících zvířecí příběhy. Skvělý cit pro výběr lokací, monumentálně-krásné přírody a zachycení zvířecího chování mu rozhodně nechybí. Ale zatímco v jeho Medvědovi nebo Dvou bratrech byly hlavními hrdiny obávané šelmy (medvěd a tygři), v Totemu vlka patří výrazné místo nebojácným a divokým, ale poměrně plachým a sociálně spolupracujícím vlkům. Jak se přiblížit zdánlivě vzdálené, ale bezelstné zvířecí duši, ví Annaud velmi dobře, což dokazuje i svou prací se zvířaty, která si tentokrát vypůjčil z několika čínských ZOO.

Poetika divoké přírody

Tvůrcům se výborně podařilo vykreslit svět vlků a jejich chování. Jakoby v druhém sledu a o něco méně přesvědčivé jsou osudy hlavního hrdiny, jenž se snaží vychovat vlčí mládě a sžít se se zdejším prostředím. K tomu mu pomáhá jeden ze starých pastevců a také další lidé. Vzdělaný Číňan nachází v Mongolsku nejenom svou lásku, ale také životní moudrost, které ho žádná škola nemůže naučit.

Snímek je zajímavým mixem autobiografického vyprávění čínského autora knižní předlohy, píšícího pod pseudonymem Ťiang-Žung, který skutečně strávil několik let v mongolské stepi, s dokumentárním, dramatickým a akčním žánrem. Nabízí zamyšlením nad rozpory současné civilizace, která se velmi ráda o sobě domnívá, že je neomylná, a přitom zatlačuje zvířata, přírodní národy i celou Zemi do slepé uličky neodvratné zkázy.

Symfonie všech smyslů

Snímek však rozhodně není žádným slepě moralizujícím a nudným dramatem. Najdeme v něm i několik vydařených akčních scén, stejně jako neprvoplánově dojímavé sekvence. Za zmínku stojí například cílený útok vlků na stádo ovcí v první polovině filmu, scéna s přijíždějícími čínskými vojáky nebo zmrzlými koňmi. Mnohé záběry z filmu, vedené rukou Jeana-Marie Dreujoua, jsou doslova lahůdkou pro divákovo oko, stejně jako vydařený soundtrack Jamese Hornera.

Také herecké výkony čínských - Evropanům většinou neznámých - herců jsou na dobré úrovni. Shaofengovi v úloze hlavního hrdiny budete věřit téměř vše a neurazí ani výkony dalších herců a hereček, jako je Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa nebo Basen Zhabu. V mnoha filmech sice uvidíte i lepší, ale rozhodně nejde o žádnou ostudu.

Občas hluchá místa

Nový Annaudův počin je nádherným filmem, který má mnoho pozitiv, stejně jako Ťiangův bestseller. Proč jen mnoho? V některých pasážích se bohužel dočkáme až příliš rozvleklých záběrů nebo filozofujících komentářů, při nichž se toho moc neděje. Snímek zde tak trochu ztrácí „grády“. Také důraz na čínský nacionalistický patetismus jinak dobrému bijáku škodí.

Sice tak nejde o žádný megatrhák, ale o velmi zdařilý až nadprůměrný film jistě ano. Jeho hlavním leitmotivem je rozpor mezi moderními, povrchně smýšlejícími lidmi a přírodně žijící komunitou pastevců v jejich milované a jen zdánlivě nepřátelské divočině, která s nimi však tvoří nutnou symbiózu. Kvůli zásahům soudružských reforem se však kdysi poetická step mění v poušť bez duše. Kdesi v pozadí je také naznačen rozdíl mezi povahou Číňanů a Mongolů, který je - zřejmě i na základě knihy - podán trochu zjednodušeně.

Pro obdivovatele exotiky a divočiny

Totem vlka nejspíš neuspokojí běžné příznivce bezduchých akčních stříleček či potrhlých komedií, ale pro cestovatelsky a artověji založené diváky, kteří mají rádi přírodu, exotické destinace a nebojí se špetky zamyšlení, bude zajímavým zážitkem. Snímek tak sice nedosahuje kvalit kultovních Annaudových Sedmi let v Tibetu, ale také za nimi příliš nezaostává.

Názor informuji.cz: 80%

Kdy a kde dávají film: Totem vlka

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Režie:

Kdy a kde dávají film:

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!