Single Man - herecký koncert pro jednu osobu

Single Man - herecký koncert pro jednu osobu80%

Tom Ford je veřejnosti (nebo přinejmenším té lépe oblečené části veřejnosti) znám především jako návrhář luxusních pánských obleků. Kromě své vlastní značky pracoval také pro módní domy Gucci nebo Yves Saint Laurent...zkrátka ve světě módy je to zkušený matador a záruka kvality.

Na poli filmu je sice úplným nováčkem, ale slavná jména táhnou a jeho debutový snímek si získal v zahraničí značnou popularitu, u nás se nejdříve promítal ve Varech a nyní dorazil i do běžné distribuce. Nutno podotknout, že kromě Forda coby režiséra má film další lákadlo i pro ty, kdo se zajímají čistě a pouze o film a luxusní obleky jsou jim ukradené a tím lákadlem je Colin Firth v hlavní roli.

Nevím jak vy, ale já mám slabost jak pro módu tak pro Colina Firtha (od té doby, co jsem ho poprvé viděla jako pana Darcyho v BBC verzi Pýchy a předsudku je to láska na celý život), takže jsem se na snímek „Single Man“ opravdu těšila. (Mimochodem, originální název zní překvapivě „A Single Man“, představivost českých distributorů v tomto ohledu vážně nezná mezí...ale jsou horší případy, v současné době například Nolanův dlouho očekávaný trhák „Inception“, pochopil někdo, proč se u nás uvádí jako „Počátek“? Já ne.)

Předlohou filmu je autobiografický román Christophera Isherwooda, který vypráví příběh stárnoucího univerzitního profesora George Falconera. Ten se vyrovnává s tragickou smrtí dlouholetého partnera Jima. Příběh je zasazen do 60.let, kdy coming-outy ještě nebyly zrovna v módě a téma homosexuality by tedy potenciálně mohlo být kontroverzní, ale v důsledku není. Páry stejného pohlaví byly v Americe šedesátých let „neviditelné“, slovy hlavního hrdiny, film ovšem nerozebírá politické, sociální ani jiné konotace této skutečnosti.

Motiv homosexuální lásky používá režisér k tomu, aby utrpení hlavního hrdiny přesunul do velice osobní roviny (kromě jeho nejbližších nikdo vlastně neví, že trpí, protože jeho parnterství bylo „neviditelné“). S profesorem Falconerem strávíme jeden den jeho života, během nějž se dozvíme o jeho utrpení, o tom, jak se mu všechny dny slévají v jeden a důvod k tomu snažit se je všechny přežít se vytrácí, prožijeme setkání s jeho studentem Kennym, zjevně projevujícím nejen akademický zájem, večer strávíme s dlouholetou přítelkyní Charlotte (excelentní a zcela překvapivá Julianne Moore) a celou dobu čekáme, zda některé z těchto setkání zlomí jeho rozhodnutí každodenní boj vzdát a se vším skoncovat.

Z retrospektiv a vzpomínek se také dozvídáme o Jimovi a společně prožitých šestnácti letech. Z těchto záběrů je nejpatrnější, že Ford nevolí téma homosexuality kvůli jeho kontroverznímu náboji ale z toho důvodu, aby příběh vyzněl co nejosobněji – vzpomínky na Jima jsou prodchnuty láskyplnou nostalgií, která je až záhadně čistá a nevinná. Stejně tak působí i Falconerovo setkání s Kennym, jakoby se láska mezi dvěma muži odehrávala na úplně jiné rovině než láska mezi mužem a ženou, i její tělesná stránka působí ve filmu jako něco téměř posvátného (tento dojem ještě více vynikne v kontrastu s postavou Charlotte), potenciálně erotické scény jsou spíše oslavou krásy mužského těla.

I na všech ostatních rovinách je film jednoduše řečeno krásný – krásní lidé žijí v krásných domech, obklopení krásnými věcmi. Výtvarná dokonalost je podbarvena tklivou a taktéž krásnou hudbou. Precizní vybroušenost celého snímku, která nás nenechává na pochybách co se režisérovy původní profese týče, je však paradoxně zároveň největším problémem výsledného díla – chvílemi máte pocit, že se ve vší té dokonalosti ztrácí smysl. Kamera proplouvá kompozičně i barevně bezchybnými obrazy, ale divákova mysl klouže po povrchu (a v případech těch otrlejších pak divákova ústa mohou snadno začít zívat).

Herecké obsazení snímku však do jisté míry kompenzuje jeho případnou klišovitost a kýčovitost – Julianne Moore už jsem zmínila ( role je to pro ní opravdu nezvyklá a zvládá ji skvěle), ovšem všechny zastiňuje naprosto brilantní Colin Firth. Kdyby nic jiného, tak „Single Man“ je jeho hereckým koncertem. Hraje neokázale, ale naprosto uvěřitelně – pokud ho máte zaškatulkovaného jako sympaťáka z britských romantických komedií (a ani v těch nehraje vůbec špatně), budete zírat.

Ve výsledku je tak „Single Man“ poněkud nevyrovnaným filmem. Petr Stránský v Cinemě napsal, že „dojem z filmu je jako z listování módním katalogem: hezky se na to dívá, ale nic moc to nepřinese“. Na jednu stranu je to celkem trefné, na druhou stranu u mě nejspíše převážila ta první stránka, totiž že se na to opravdu moc hezky kouká. Je to možná povrchní, ale je to melancholické, poetické a opravdu krásné. A navíc ta stokrát otřepaná myšlenka, že štěstí lidské bytosti závisí ve velké míře na tom, zda ho má s kým sdílet, je stále platná. Pokud tedy máte krásné zážitky z listování módními katalogy, velmi pravděpodobně budete mít krásný zážitek i z Fordova filmu.

Názor informuji.cz: 80%

Kdy a kde dávají film: Single Man

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!