Všemi směry za jedním cílem: Ochutnávka z publicistického festivalu

Všemi směry za jedním cílem: Ochutnávka z publicistického festivalu70%

Devátý ročník festivalu Všemi směry s podtitulem „za jedním cílem“ přichystal 4. dubna návštěvníkům Divadla Komedie pestrý program od diskusí novinářů přes workshopy zaměřené na pilování důležitých profesních dovedností a také improvizace, o závěr se postarala kapela Love Makers. Festival organizovali studenti Vyšší odborné školy publicistiky v Praze a mimo přiblížení své práce na všech studijních oborech nabídli příležitost k zamyšlení nad kvalitou obsahu médií a jejich vlivem v současné době.

Nejdřív to vypadalo, že jsme přišli zbytečně a žádný publicistický festival se odehrávat nebude; Čásenský, Klíma ani další vzácní hosté nepřijedou. Naštěstí to ale byl jen úvodní vtípek moderátorské dvojice a vzápětí odstartovaly první bloky festivalu, jeden zajímavější než druhý.

Na úvod diskutovali komentátor týdeníku Ekonom Robert Břešťan, majitel agentury Inborn Ondřej Sláma a redaktorka ČRo Pavlína Nečásková – všichni absolventi VOŠP – na téma budoucího uplatnění mladých publicistů. Zdůrazňovali, že praxe začíná už ve škole a že vysokoškolský diplom rozhodně neznamená při hledání zaměstnání všechno. Došlo i na úvahy typu: „Co byste dělali na pustém ostrově měsíc před svým skonem?“, načež Břešťan pohotově zareagoval: „Pečlivě bych zformuloval závěť, aby každý pochopil, co jsem tím chtěl říct!“ Posléze upozornil na to, že je dobré být do novinářské práce zažraný, ale nedoporučil věnovat se jí na 100%, protože podle něj pak hrozí vyhoření, konec nápadů a člověk přeci jen potřebuje relaxovat. Všichni tři se shodli v tom, že je třeba mít a ctít své profesní vzory, které si už teď nastupující generace, na rozdíl od praxe v komunismu, může vyhlížet.

Na workshopu Jak pracovat s hlasem osvětlila profesorka DAMU a hlasová poradkyně Eva Spoustová praktiky zlepšující mluvený projev, a to nejen ty fyziologické, jako je například práce s bránicí. Vzápětí učila trojice Martin Kézr z Práva, reportérka ČT Aneta Vojtěchová a bývalý editor MF Dnes Vojtěch Krasnický formou zábavného a inspirativního cvičení metodu správného kladení otázek – tedy umění ptát se tak, abychom od tázaného nedostali nechvalně známou odpověď „Tak určitě…“. „Tato odpověď je většinou selháním samotného novináře,“ upozornil Kézr. „Co má ten chudák taky říct na otázku ,Máte velké ambice?´?“ Společně s několika desítkami účastníků workshopu pak rozplétali složitou kauzu, ve které si každý mohl vyzkoušet položit otázku co nejšikovněji, a ověřit si tak pravdivost dosavadních výroků mluvčího. „Musíte prostě vědět, na co se vlastně chcete zeptat,“ okomentoval na závěr Krasnický.

Interaktivní přednášku na téma Nové směry v televizní produkci vedlo duo, které se postaralo o redesign televize Óčko - producent Vojtěch Frič a režisér a motion designér Lukáš Veverka. „Náš úkol bylo vyčistit design a začít od loga, pracovat s principem brandu.“ Mluvili o formě a obsahu televizního vysílání vůbec, o chování lidí při užívání televize či o zvyšování počtu kanálů. Mimo jiné zmínili složitost jejich práce v tom smyslu, že je Óčko zacílené jednak na teenagery a jednak na třicátníky.

O trendu fotografování smartphonem promluvil na dalším z workshopů - nebo spíš přednášce - Tomáš Tesař z Reflexu. „Dnes máme sice dokonalou digitální techniku, ale už s ní nikdy nebudeme tak nenápadní jako Bresson s Leicou – fotožurnalisté jsou zkrátka moc vidět. Lidé se přirozeně vyděsí,“ myslí si. Proto vidí budoucnost ve focení chytrým telefonem, který je malý a vždy po ruce. Jeho výhodu objevil prý už i jeho kolega Jan Šibík, který podle Tesaře jinak „neudělá bez toho Canonu ani krok“. Nicméně si nemyslí, že by Instagram vytlačil teď už „klasickou“ digitální fotografii, stejně jako malba nezemřela s vynálezem fotoaparátu.

Z workshopu „Improvizuj!“ byli nemilosrdně vyhozeni všichni nepřihlášení, to aby se skupina, která připravovala (paradoxně!) divadelní vystoupení, mohla bez ostychu soustředit. Návštěvníci si museli počkat až do večera.

O otázce veřejného zájmu v žurnalistice si povídali investigativní novináři Jaroslav Kmenta, Dalibor Bártek a Josef Klíma, přičemž diskusi korigoval reportér ČT Marek Wollner. „Lidé si často myslí, že to neděláme, abychom sloužili všeobecnému zájmu, ale abychom někoho pošpinili,“ myslí si Klíma. Jako další problém vidí apatii lidí: „Přestává je to bavit, už si zvykli, že se krade…“ Bártek zase upozornil na přehlíženou skutečnost, že když investigativní novinář dělá svou práci pořádně, stává se součástí příběhu a problém nestrannosti by měli kontrolovat spíš jeho nadřízení. „U nás navíc v podstatě neexistuje kooperace mezi médii, jedno druhé ignoruje,“ doplnil.

Jak se cítí televizní hlasatel, si mohli zájemci vyzkoušet na dalším workshopu se čtecím zařízením. Sami si mohli zkusit moderovat zpravodajské vysílání. Se zlepšováním jejich hlasových schopností jim pomáhal moderátor Vojtěch Lavička a natáčel je Petr Řezníček.

Poslední debata se týkala budoucnosti médií, zda se veškeré informace v budoucnosti nasají do tabletů a chytrých telefonů, anebo bude stále přítomna určitá míra klasiky; luxus v podobě šustících obrovských a nepraktických novin. O těchto otázkách si povídali šéfredaktor Mladé fronty Robert Čásenský, šéfredaktorka Tablet Media Eva Hanáková, ředitel programu ČT Milan Fridrich a ředitel Frekvence 1 a Rádia Bonton Miroslav Škoda. Jejich debatu moderoval redaktor ČT Lukáš Dolanský.

Jak vytvořit efektivní slogan, který se zažere pod kůži, se budoucí reklamní pracovníci učili pod dohledem copywriterek Jany Kneschke a Adély Jansové. Pracovalo se ve dvou týmech a soutěžilo se o to, kdo bude mít lépe promyšlenou propagaci určitého produktu.

Posledním workshopem bylo sportovní komentování; nadšení sporťáci si pod vedením Bély Nemeshegyie z Eurosportu mohli vyzkoušet komentování sportovního přenosu.

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Divadlo Komedie nabízí i další akce

Místo konání: Divadlo Komedie

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!