(Bezva) ženská na krku

(Bezva) ženská na krku60%

Kvalitní herecké obsazení zachraňuje Bezva ženskou v místech, kde scénáristům dochází dech. Do kin přichází nová česká komedie o tom, že štěstí někdy překvapivě čeká na člověka v malé vesnici hned vedle místního hřbitova.

Poté, co nečekaně odhalí nevěru svého manžela (Jiří Langmajer), rozhodne se Eliška Vomáčková (Petra Hřebíčková) od základů změnit svůj život a v malé středočeské vesnici přijme místo učitelky místní jednotřídky. Přestože má od starosty (Miroslav Táborský) slíbený školní byt, zcela neplánovaně musí první měsíce pobytu strávit jako spolubydlící hrobníka Božíčka (Ondřej Vetchý). Ten se ale chová jako prvotřídní buran a svou averzi vůči nově příchozí se ani nepokouší skrývat. Zprvu bouřlivá antipatie však pomalu přerůstá ve vzájemnou úctu a porozumění, které může narušit snad jen lidské ego.

Bezva ženská na krku je další romantickou komedií tvůrčí dvojice Vejdělek-Hoffman (Ženy v pokušení, Muži v naději, Účastníci zájezdu) tentokrát pod taktovkou Tomáše Hoffmana, který si tak připsal režisérský debut. Filmu nechybí humor ani zábavné zvraty, ale jisté prvoplánovosti se bohužel velmi těžko vyhýbá – proto po pár desítkách minut dokáže divák odhadovat nejen děj, ale i celé repliky. Autorům scénáře však nelze upřít, že se jim podařilo téměř dokonale načrtnout postavy obyvatel malé vesnice, do níž se Eliška přestěhuje.

Nepočetný, zato hvězdný herecký kompars v čele s Miroslavem Táborským coby nepraktickým, ale srdečným starostou tvoří mimo jiné třeba Ondřej Malý a Pavla Tomicová, kteří představují temperamentní manžele Štětkovy, Václav Postránecký (jako vdovec Pařízek), Nela Boudová (coby nezadaná Coufalová) nebo Veronika Khek Kubařová v roli prodavačky Mirky.

V kontrastu s vesnickou vřelostí a pohodou vyniká nejen odosobnělost a nadřazenost školního inspektora Bobra (Petr Vaněk) a Eliščina záletného manžela (Jiří Langmajer), ale i načrtnutý příběh Eliščiny švagrové Kláry (Tereza Kostková) a její přítelkyně Lucie (Jenovéfa Boková), které si chtějí společně pořídit dítě. Petra Hřebíčková a Ondřej Vetchý pak dokreslují charakter hlavních postav, aniž by jim ubírali na komičnosti.

Sám Jiří Vejdělek si kromě spolupráce na scénáři ve filmu vystřihl i drobnou roli jednoho z pozůstalých. Šibeničního humoru je v Bezva ženské tak akorát, aby nenarušil převažující příjemnou atmosféru. Jak se ale příběh chýlí ke konci, neškodilo by přeslazené scény okořenit nějakým obzvláště peprným vtipem a vyvážit tak až trochu umělou idylku. Do zamračeného podzimu se však film ozářený sluncem a provoněný hřbitovním kvítím vlastně docela dobře hodí.

Kdy a kde dávají film: Bezva ženská na krku