9 tipů na filmy Jednoho světa 2016

9 tipů na filmy Jednoho světa 2016

Symbol bezpečí i svobody, který většina z nás nosí po kapsách a při jeho zapomenutí se sami cítíme jaksi ztraceni. Klíče odemykají mnohé dveře a ty nejdůležitější nás dovedou domů. Mezinárodní festival dokumentů o lidských právech Jeden svět letos ukazuje, že slovo domov v sobě může obsáhnout hmotné zajištění, blízkou osobu, komunitu nebo i celou zemi. Zamysleme se tedy nad naší subjektivní představou domova například i prostřednictvím následujícího výběrů filmů.

hodnoceno 4x
Líbí? Pošlete to dál...

1. Žádný člověk není ostrov sám pro sebe

Téma migrace ve společnosti rezonuje a v tomto směru vznikly mnohé dokumentární filmy s tématikou migrace. Zahajujícím snímkem festivalu je film Žádný člověk není ostrov sám pro sebe, jehož mezinárodní premiéra proběhne 7. března. Hlavními hrdiny jsou dva chlapci Adam a Omar, kteří opustili svůj domov a vydali se hledat nový život v Evropě. Jejich osud je spjat se dvěma italskými rodinami, které jim na ostrově Lampedusa nabídli útočiště. Díky jejich pomoci se jim daří orientovat se v novém prostředí, ovšem touha po novém začátku nekončí na italských březích. Musí v sobě najít znovu odvahu a vydat se za snem vybudovat svůj vlastní domov.

2. Hooligan Sparrow

Chudoba přivedla mnohé ženy v Číně k prostituci. Ona sama se rozhodla na problém upozornit tím, že bude nabízet sexuální služby zcela zdarma. Lidskoprávní aktivistka Ye Haiyan s přezdívkou Hooligan Sparrow bojuje v Číně hlavně za práva žen a dětí. Její kontroverzní aktivity si získaly velkou pozornost jak na sociálních sítích, tak i ze strany tamního režimu. Režisérka Nanfu Wang strávila se Sparrow celé léto, účastnila se riskantního protestu proti znásilňování dětí ve škole a byla svědkem policejní šikany. Snímek byl pořízen z tajně natočených materiálů.

Hooligan Sparrow, Jeden svět

3. Café Waldluft

Café Waldluft je rodinný penzion v bavorských horách, jehož majitelka „mama Flora“ se rozhodla proměnit oblíbené stanoviště turistů v dočasný domov pro žadatele o azyl. Uprchlíci z Afghánistánu a Sýrie nejen že tak získali střechu nad hlavou a útočiště po strastiplné cestě, ale také pomáhají s chodem penzionu i restaurace. Přijmou Rakousko jako svůj domov?

4. Amal

Syrská rodina se před hrůzami války uchýlila do bezpečného Libanonu. Později získávají azyl na dva roky v Německu, kde doufají v lepší budoucnost, zajištění kvalitní lékařské péče pro syna a studium pro dcery. Krůček po krůčku si osvojují jazyk, nalézají přátelé, snaží se zapadnout a zabydlet se na novém místě, které se má stát jejich domovem. Zatímco děti si v integraci vedou dobře, matka touží po návratu zpět do Sýrie, kde cítí svůj skutečný domov a kde jí zároveň válka vzala jednu z dcer – Amal.

5. Člověk

Dokumentární velkofilm, který jako první snímek vůbec měl premiéru na Valném shromáždění OSN. Yann Arthus-Bertrand, francouzský fotograf a environmentalista, se snaží prostřednictvím rozhovorů se stovkami lidí ze šedesáti zemí světa najít to, co je všem lidem společné a co vůbec z člověka dělá člověka. Lidská bytost je spjata se svou planetou, v dokumentu nebude nouze o uchvacující letecké záběry zaostřené na její krásy.

6. Cargo 200

Na Ukrajině není klid a Jeden svět letos věnuje celou sekci současné situaci na Východě. Dokument Cargo 200 ukáže tajné přesuny mrtvých těl vojáků, jejichž přítomnost na Ukrajině Putinův režim popíral. Obyvatelé oblastí zasažených konfliktem, ale také organizace a aktivisté v Rusku vypovídají nejen o přesunech vojáků přes hranice, ale také o tajných pohřbech a zastrašování pozůstalých. Jak vysoká je cena života v Rusku? Film režisérky Mashi Novikové je jednoznačnou obžalobou Putinova režimu.

7. Pečovatelka Alice

Fenomén izolace se často skloňuje s problémem osamělostí seniorů. Nahradit sociální interakci s jinou lidskou bytostí může do budoucnosti zajistit domácí robot. Nebo přímo robotka Alice, prototyp pečujícího robota. Alice sdílí domácnost se třemi osmdesátnicemi, které jsou zprvu k mechanickému tělu s lidskou tváří nedůvěřivé, pomalu k ní ale nacházejí cestu.

8. Bábušky z Černobylu

V dubnu 1986 došlo k nejhorší jaderné havárii v historii 20. století. Černobylská katastrofa přinutila k evakuaci v první vlně více než sto tisíc lidí. Připomínkou neštěstí je dnes takřka apokalyptický pohled na opuštěná, rezavějící a zarůstající města a vesnice, zamořená radioaktivitou. Příroda se s neduhy vypořádává po svém, divočí a přizpůsobuje se nehostinným podmínkám. A přeci jen jsou tu také ženy, které se ilegálně rozhodly vrátit do svých domovů, dále sklízí plody, suší bylinky, a to vše kontaminaci navzdory. „Když odsud odejdu, zemřu,“ říká jedna z bábušek. Když domov volá, nelze ho neposlechnout.

9. Perleťový knoflík

Do vody lze otisknout paměť lidstva. Je svědkem našeho zrodu i odchodu. Životodárná, neustále plynoucí, nezkrotná síla. Uznávaný chilský dokumentarista Patricio Guzmán se obrací k významu vody pro naši planetu a civilizaci, přes filosofii života se dostává k propojenosti člověka a historie. Může se jedinec a potažmo s ním i celá země vyrovnat s minulostí? Vyrovná se Chile s likvidací a mučením tisíců odpůrců režimu generála Pinocheta?

|

Výběrovky aneb TO NEJ z kultury!

Prostor pro tvůj názor...

Komentovat může pouze přihlášený fanoušek...