V divadle Komedie funí osel na vánoční hru o toleranci jako z třicátých let

V divadle Komedie funí osel na vánoční hru o toleranci jako z třicátých let70%

Divadlo Komedie v premiéře uvedlo vánoční inscenaci, která vychází z estetiky třicátých let a je určená hlavně pro malého diváka, s názvem A osel na něj funěl od českého dramatika Šimona Olivětína v režii Michaely Homolové.

Ve třicátých letech minulého století přijíždí na malou obecní školu mladá učitelka Vesna Májová, která se snaží využívat metody Jana Amose Komenského a chtěla by dát rozhádaný třídní kolektiv dohromady. Rozhodne se před Vánoci nazkoušet loutkovou hru o Kristově narození, což je striktnímu řediteli školy výstředním trnem v oku. Zároveň sledujeme osudy dvou školáků - zpočátku trochu šikanované židovské dívky Sáry a křesťanského kluka Antonína, kteří hrají Josefa a Marii ve školní loutkové hře.

A osel na něj funěl je inscenace velmi edukativní, snaží se dětem nenásilnou formou přiblížit dobu téměř před sto lety a zároveň, kromě omílání klasických Vánočních tradic křesťanů, představuje i židovskou Chanuku. Skrze přátelství Antonína a Sáry se snaží efektivně vyzívat k rovnosti a toleranci, což je v dnešní netolerantních době skvělé a hřejivé poselství pro Vánoční pohádku.

Příběh je, částečně i kvůli velké míře edukativnosti, ale hlavně pro trochu překombinovaný scénář (hlavně druhá polovina představení a gradace zvratů úplně na konci) určen především pro děti od deseti do patnácti let.

Režisérka Michaela Homolová se rozhodla pro až matematicky přísné vedení herců. Obzvláště školáci, hraní studenty čtvrtého ročníku herectví katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, se po scéně pohybují velmi stylizovaným způsobem, takže trochu připomínají loutky. Pomáhá to iluzi, že se opravdu díváme na malé školáky a je to zpočátku zábavné (stejně jako scénografie to reaguje na tehdejší divadelní avantgardu), bohužel ke konci představení už má divák těch vykonstruovaných pohybů až nad hlavu.

Inscenace velmi zajímavě pracuje s estetikou avantgardy třicátých let. Na jevišti vzniká mnoho stylizovaných lokací: kluziště, střechy domů, tělocvična, ředitelna nebo byty hlavních hrdinů. Přestavby scénografie ovšem nejsou nijak využívány, až na jednu výjimku, kdy se jako předěl využije stínohra - je s podivem, že se nepodařilo takto ozvláštnit všechna hluchá místa určená k přestavbě jeviště.

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Divadlo Komedie nabízí i další akce

Místo konání: Divadlo Komedie

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!