Bulharské snímky, co dobyly festivaly: Na rozcestí, Všemocný, Glory

Bulharské snímky, co dobyly festivaly: Na rozcestí, Všemocný, Glory 

Nová sekce Terra Festivalis na LFŠ uvádí snímky z bulharské produkce, které zazářily na některém z mezinárodních filmových festivalů. Z celé sekce jsme vybrali tři snímky, které by pro svou nápaditost neměly uniknout žádnému filmovému nadšenci.

Na rozcestí (2017)

Barvitě vykreslené příběhy a osudy taxikářů brouzdící noční Sofii dokážou chytit za srdce. Během jedné noční jízdy se divák seznamuje s nevyzpytatelností či upřímnou melancholií ze strany taxikářů, kteří odkrývají své životy náhodným cestujícím. Někdy až brutální chování taxikářů odstartuje sebevražda Miša, který uvízl v dluhové pasti a nyní se mu po krku vozí lichváři. Když po schůzce, na které dojde k vydírání přes jeho děti, zastřelí šéfa lichvářského gangu, otočí zbraň proti sobě. Rozhlasové vysílání podnítí mezi ostatními taxikáři touhu po důstojném životě a začínají se vynořovat jejich pravé osobnosti.

Zvláštní pozornost si zaslouží sekvence s jedinou taxikářkou Radou, která během cesty z letiště zjistí, že má na palubě člověka, který jí kdysi zničil sen o studiu v Římě. Z něj je nyní snob s bytem ve Vídni, který se do Bulharka vrací pouze kvůli pracovním povinnostem. Během cesty mu Rada zrekapituluje celý příběh a vytáhne na něj pistoli. Scéna hořkosladce vykresluje protiklad zbohatlíka, který z vlasti utekl na lepší místo a ženy, kterou jeho rozhodnutí stálo studium na univerzitě a dostalo ji do kolotoče drog, ze kterého se vyhrabala až po několika letech.

Všemocný (2017)

Několikrát oceněný snímek (například z MFF v Sofii či cenou bulharské kritiky) vykresluje život spisovatele Emila, který prochází tvůrčí krizí. Když se v domě jeho rodičů začnou ztrácet starožitnosti, nainstaluje tam malou kameru, kterou pak sleduje dění v domě. Po odhalení zloděje ale kameru nechá dál na svém místě a další přidá na různá místa, třeba do kanceláře a domu své ženy. Ve snaze přijít na námět nové knihy pak každý den pozoruje, co dělají jeho blízcí nebo zaměstnanci.

Celý příběh končí obrovským fiaskem, které mezi postavami rozpoutá vlnu nenávisti. Komediální scény střídají vážnosti, kterým musí postavy čelit. I tak ale snímek diváka pobaví a zároveň jej donutí přemýšlet o tom, kam až může zajít zprvu obyčejná zábava v podobě sledování jiných lidí.

Glory (2016)

Společenská satira vykresluje příběh ajznboňáka Canka Petrova, který na dráze najde pytel s nemalým obnosem peněz a rozhodne se ho jako poctivý nálezce vrátit. Tento pozoruhodný čin hraje do karet bulharským politikům podezřelým z korupce. Avšak osud dobrosrdečného pracovníka drah pomůže zakrýt jejich nekalé praktiky. Canko se tak stává loutkou nejen politiků, ale zároveň i novinářů, kteří vědí, co má tamní systém za lubem. Jen chudák dělník neví, co se děje, a záleží mu jen a jen na jeho ztracených hodinkách.

Na ději je skvělý jeho přesah, který dokáže figurovat i v jiných zemích. Jeho smysl pro ironický humor, snadná uchopitelnost pro kohokoliv z Evropy či cit pro velmi dramatické sekvence dělají z Glory skvělou sociálně-kritickou sondu.

Foto: Hollywood Reporter

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!