Pátek večer staví na odposlouchaných konverzacích nadutých žen a zhrzených mužů, v nichž se každý pozná

Pátek večer staví na odposlouchaných konverzacích nadutých žen a zhrzených mužů, v nichž se každý pozná80%

Tři ženy, dva muži, jedna místnost. A trefné dialogy, které uslyšíte po práci v každém baru. Pantheon production uvedlo v pražském Divadle Palace světově proslulou hru After Dinner autora Andrewa Bovella.

Jméno australského scenáristy není českému publiku příliš známé. Oprášit jeho třicet let starou divadelní hru, která v češtině nese název Pátek večer, se rozhodla režisérka Kateřina Iváková, jež má na kontě představení Bosé nohy v parku či Jelen v borůvčí. Kromě scénáře ji k vytvoření povedené komedie stačila už pouze pětice nadaných mladých herců na pozadí jediné kulisy s minimem rekvizit.

Jan Hofman (vlevo) a Jiří Roskot v inscenaci Pátek večer. Foto Pantheon Production

Klasická konverzační komedie se odehrává v prostorách baru kdy jindy než v pátek večer. Rozptýlit svou čerstvě nezadanou kolegyni Moniku (Karolína Vágnerová) sem přišly Dana (Anna Kameníková) a Pavla (Anna Fialová). U vedlejšího stolu se potkáváme s Albertem (Jan Hofman), kterého později doplní Štefan (Jiří Roskot). Zprvu oddělené skupinky se postupně prolnou a vznikají tak nejrůznější trapné situace ovlivněné především tím, jak moc se jednotlivé postavy (ne)znají.

Divák by se neměl nechat ze začátku zmást místy hloupými dialogy dívek o tom, kdo s kým půjde na záchod a podobně. Hra se nakonec začne vyvíjet nadějným směrem a naštěstí v nastavené laťce zůstane po celou dobu. Staví především na střetu rozdílných povah v odposlouchaných konverzacích nadutých žen a zhrzených mužů, v nichž se najde téměř každý a možná si uvědomí, jak absurdní věci se dají po práci v baru řešit – třeba jestli je locika a hlávkový salát to samé.

Netradiční role pro Kameníkovou i Hofmana

Největší podíl na výsledném dojmu z představení mají nepříliš okoukaní herci. Zpočátku sice působili toporně jako mluvící hlavy (zřejmě nervozitou z premiéry), postupně se ale uvolnili a ponořili do svých charakterů, které všem dobře pasují. Překvapivě věrohodná je v trochu netradiční roli Anna Kameníková, která oproti dříve typické mrchy/hipsterky ztvárnila upjatou a protivnou třicátnici. Ačkoli je z obsazení společně s Annou Fialovou nejmladší, díky zamaskování s brýlemi a drdůlkem to není takřka poznat.

Zleva: Karolína Vágnerová, Anna Kameníková a Anna Fialová v inscenaci Pátek večer. Foto Pantheon Production

V inscenaci také vyniká Jan Hofman představující zakřiknutého Alberta, kterému utekla žena. Herec známý především coby cynický Damián v internetovém seriálu Semestr publikum přesvědčil, že zvládne i senzitivnější postavu. Trochu nevýrazná je Monika v podání Karolíny Vágnerové, která ale klame tělem. Časem se projeví jako nejpřímější z celé party. Protiváhu těmto komplikovanějším charakterům skvěle dodává jednodušší krasotinka Pavla alias Anna Fialová a floutek, co vyžaduje přezdívku Steve – Jiří Roskot.

Menším nedostatkem je poněkud neuzavřený konec, který děj přetíná zničehonic. Postavy se nestihnou nikam posunout, onen páteční večer pro ně neznamená žádný zvrat – na druhou stranu se to od nich v tomto žánru ani nedá očekávat. A jak se říká, skončit se má v nejlepším, a tak tomu přeci jenom je.

Anna Kameníková v roli Dany. Foto Pantheon Production