Mumie: Cruise dal komickým vykopávkám mdlou hororovou příchuť

Mumie: Cruise dal komickým vykopávkám mdlou hororovou příchuť60%

Jeden z nejúspěšnějších akčních herců současnosti si od nemožných misí odskočil k restartu starověké legendy. V žánrovém mixu u řeky Temže pohání děj, ze kterého však zbude jen dočasný záznam na papyru zasypaný písečnou dunou.

Uplynulo už slušných 18 let od dobrodružství Ricka O‘Connella a mumifikovaného zloducha Imhotepa. Restart, který měl údajně zahájit další ze starověkých sérií, ubral rozjíveného vtipu a přidal více hororovějších prvků v kombinaci s do šediva laděným Residentem Evilem. S Tomem Cruisem značka Mumie dostala razítko předčasné velkoleposti. Copak se ale tvůrci nepoučili, že egyptské mrtvé je třeba nechat spát?

Před tisíci lety ve starověkém Egyptě přijde ambiciózní princezna Ahmanet (Sofia Boutella) o slíbený trůn a post faraona. Rozhodne se tak pro vlastní cestu k moci, ale po vraždě egyptského krále a jeho syna ji kněží mumifikují zaživa a uvrhnou do věčného vězení v sarkofágu. V současnosti její místo odpočinku nacházejí dobrodruh Nick Morton (Tom Cruise) a archeoložka Jenny Halsey (Annabell Wallis) a sarkofág nechávají převézt do Londýna k dalšímu zkoumání. Jenny totiž pracuje pro tajnou organizaci Prodigium, která pronásleduje a odchytává ta nejnebezpečnější monstra. Jenže letadlo převážející mumii prokleté princezny se zřítí k zemi krátce před přistáním. Nickovi se jako zázrakem podaří katastrofu přežít, brzy ale zjistí, že měl v troskách raději zemřít.

Starověký Egypt kreslí na filmových plátnech malebné obrázky už roky. Ať už motivy ze světa faraonů použil Roland Emmerich v kultovní Hvězdné bráně (1994) nebo Alex Proyas v průměrných Bozích Egypta (2016). Původní série o Mumii s Brendanem Fraserem a Rachel Weisz našla rovnováhu mezi humorem a strašidelným odkazem starověkého mýtu. Společně s ikonickými scénami písečné bouře (případně tsunami z druhého dílu) s ústy obživlého kněze Imhotepa byla, alespoň v prvních dvou dílech, více než koukatelným dobrodružstvím.

Cruisova variace předkládá moderní ženskou anti-hrdinku a Egypt snoubí s filmařsky rovněž lukrativním Londýnem. Bohužel, ani jednoho se divákovi příliš nedostává. Pětisekundový Big Ben a řádka hieroglyfů na jednu normostranu dávají filmu jen málo z toho, co si po scénografické stránce zasloužil. Zbytek je totiž oku nelíbivá šeď. Legenda tak ztrácí gró i atraktivnost prostředí, ve kterém je naplňovaná.

O‘Connell zvážněl do podoby Nicka Mortona a s ním chtě nechtě přišla i touha Cruisových fanoušků po našlapané akci - přesně jak jsou od velikána mezi kaskadérskými kousky zvyklí. Děj sice poměrně svižně odsýpá, ale posedlý Ethan Hunt se spíš párkrát proletí sem a tam při nějaké potyčce, než aby hýbal dějem a přidával mu svůj pověstný faktor X. Cruisův paradox totiž spočívá v tom, že po Mission Impossible diváka neuspokojí vyměklou rvačkou s Russellem Crowem (který v Mumii mimochodem rozhodně nepochází z dlouhé řady generálů jako ve své nejslavnější roli).

Úlohu vtipálka převzal po Johnu Hannahovi Jake Johnson. Jeho herecká poloha je však téměř totožná s křepčením v komediálním seriálu New Girl. I jeho předchůdce dokázal, že po písečných patáliích může šéfovat celému ludu gladiátorů v úspěšném seriálu Spartacus: Krev a písek. Třeba se tím Cruisův parťák nechá v budoucnu inspirovat.

Nová Mumie tak zasytí, ale příliš nechutná. Rickova femme fatale v podání Annabelle Wallis nezaujme a hrůzostrašné Ahmanet seděly lépe tance po velmi ostrých hrotech svých nohou ve špionážních Kingsmanech. I když egyptské roucho jí na těch pár momentů, kdy uvidíme náznak jakési historie, sluší.

Okradenou dědičku faraonského trůnu tak zvedá snad jen zajímavý konec, ve kterém tvůrci otevírají brány možnému pokračování. Pokud ale Cruisova cesta nepovede do Údolí králů, tak ať ve studiu odříkají modlitby a pošlou Mumii spát už nadobro.

Kdy a kde dávají film: The Mummy