Kateřina Štenclová a Jiří Surůvka vystavují v GASK

Kateřina Štenclová a Jiří Surůvka vystavují v GASK 

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře otvírá 1. dubna dvě nové expozice. Výstava Strůjci války představuje v retrospektivním pojetí mnohovrstevnatou multimediální tvorbu ostravského umělce, „kabaretního“ performera a vysokoškolského pedagoga Jiřího Surůvky. Výstava prostřednictvím digitálních tisků a koláží zesměšňuje pokrytecký konzumerismus, politickou propagandu a válečnou mašinerii. Druhá z nových expozic nese název Na hladině času a představuje téma zpracovávané v současné tvorbě malířky Kateřiny Štenclové, jedné z mála českých umělkyň, které se vyjadřují výhradně abstraktní malbou.

Nepřehlédnutelná svérázná osobnost české výtvarné scény Jiří Surůvka vstoupil živelně do uměleckého prostoru v 90. letech 20. století založením umělecké skupiny Přirození (1989), považované za autentické jádro severomoravského výtvarného dění. Umělec na svém tažení nedobyl pouze Ostravu a poté Prahu, ale dosáhl i širšího mezinárodního věhlasu.

Název výstavy v kutnohorské GASK Strůjci války odkazuje ke stejnojmenné, dnes již ikonické sérii digitálních koláží vzniklých v období 1996–2020, inspirované americkým časopisem Life z roku 1939, v němž byly uveřejněny fotografie z bojiště v době, kdy nacistické Německo napadlo Polsko. Současně o několik stran dále publikace vybízela své čtenáře sloganem „Play with your food“, aby si ze zeleniny a ovoce poskládali veselé obličeje, figurky či zvířátka dle návodných ilustrací.

Foto: GASK

Surůvka nekompromisně staví na tomto naprosto absurdním kontrastu. Na pozadí tvořené obrazy reálných válečných hrůz implantoval obskurní postavy pana Hrušky, Pomeranče či Hrozna v zaníceném gestu koncertních mistrů. Kolekci Strůjci války doplňuj i obdobně laděné digitální tisky pracující s masmediálním a pop-artovým mixem.

Foto: GASK

Další silnou linií výstavy jsou objekty a instalace tematicky vázané na Surůvkův antimilitaristický aktivismus reflektující lidskou malost, povrchnost a tragikomičnost. Instalace Otcovství a Mateřství představí v genderově vyvážené kontrapozici polidštěné komiksové postavy Batmana a Batmanky v roli starostlivých rodičů. Třetí poloha vystavených prací se zaměřuje na autorovo kontinuální performerské působení. Výstava se koná v Galerii Středočeského kraje od 2. dubna do 17. září a její kurátorkou je Veronika Marešová.

Umělkyně Kateřina Štenclová vystudovala malbu na Akademii výtvarných umění v Praze. V 80. letech se účastnila výstav neoficiálního umění, od 90. let vystavuje samostatně v Čechách, v Evropě, USA i Asii. Získala několik zahraničních cen a dočkala se ohlasu v předních uměleckých časopisech. Dlouhodobým zájmem malířky je tzv. prostorová malba.

Foto: GASK

Prostřednictvím barvy, která hraje určující roli, uchopuje prostor, a to jak způsobem malby, tak jejím přesahováním z vymezeného prostoru obrazu. Abstraktní malbu posouvá k site-specific instalacím vytvořeným z igelitových podložek, které nesou bezprostřední barevné stopy tvůrčího procesu malování na plátno.

Foto: GASK

Posun obrazového vnímání pak zpracovává v cyklu obrazů nazvaném Vhledy, kde se nechává volně inspirovat fotografiemi pořízenými (často nezáměrně) vlastním mobilním telefonem. „Je to právě propojení malby a instalace, které mi dává možnost odkrývat problematiku hry s iluzivností obrazu a zároveň konkrétností objektu, která mne tak zajímá při objevování našeho současného i podprahového vnímání prostoru,“ uvádí Kateřina Štenclová. Výběr autorčiných prací společně s instalacemi in situ promění prostor Café Fatal v jednotný vizuální celek. Výstavu budou moci návštěvníci zhlédnout od 2. dubna do 17. září, její kurátorkou je Adriana Primusová.

Vernisáže obou výstav proběhnou v Galerii Středočeského kraje 1. dubna od 16.00 a od 17.00.

Foto: archiv GASK

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Galerie GASK nabízí i další akce

Místo konání: Galerie GASK

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!