Utopie z okraje. Brněnská Husa na provázku zkouší hru o samotářích Raději zešílet v divočině

Utopie z okraje. Brněnská Husa na provázku zkouší hru o samotářích Raději zešílet v divočině 

Časovou proluku během nucené uzávěry zaplňuje brněnské divadlo Husa na provázku zkoušením nové hry Raději zešílet v divočině. Režisérka Anna Davidová spolu s dramaturgem a scenáristou Martinem Sládečkem přinášejí na jeviště fúzi příběhů ze stejnojmenné knihy rozhovorů Aleše Palána či esejistického díla Walden aneb Život v lesích filozofa Henryho Davida Thoreaua.

Průsečíkem obou knih, které jsme zpracovali, je udržitelný život. Život, jenž se vymyká společenským konvencím a útočí na samé základy toho, jak si představujeme bytí v dnešní globalizované civilizaci,“ řekl pro podcast KulTýden dramaturg a autor divadelní adaptace Martin Sládeček.

 

Zmíněný americký esejista a básník popsal ve svém nejslavnějším díle zážitky z dvouletého osamělého pobytu v chatě uprostřed hustých lesů ve státě Massachusetts, kam se vydal soustředěně přemýšlet o údělu moderního člověka. „Funguje jako jakýsi předobraz, idol, k němuž se vztahují. Konkrétně to v inscenaci vypadá tak, že Thoreau láká jiné samotáře a provádí jednu hrdinku příběhy ostatních,“ doplnil Sládeček.

Spolupráce s Alešem Palánem, jenž jim poskytl práva k použití textů z jeho bestselleru, je podle něj na přátelské bázi. „Docela nám uvolnil ruce, protože otevřeně přiznal, že kniha není o samotářích jako takových, ale interpretací jednotlivých osudů. Spadlo z nás obrovské břemeno, když jsme si uvědomili, že nemusíme dostát skutečným lidským příběhům, ale že interpretujeme něčí interpretaci,“ vysvětlil dramaturg.

Autor předlohy prý však není přílišným fanouškem divadla zejména kvůli náhlému vytržení z děje v podobě přestávek uprostřed představení. „Vadí mi i společenské oblečení v hledišti, které značí, že jde o nějakou ‚událost‘, o cosi, co vybočuje. Umění ale nemá vybočovat, má být součástí. Divadelní adaptaci v Provázku přesto vyhlížím s pocity radostnými. Jsem zvědav na interpretaci toho skrytého lesního světa pod jevištními reflektory,“ uvedl Palán.

Hra nese podtitul Utopie z okraje, která podle Sládečka značí, že hrdinové i po letech stále bojují o to nebýt slyšet, přestože tvůrci jejich hlasy přivádějí do centra dění. „Odejít do divočiny z našeho pohledu utopie není. Těžké je vydržet tam sám se sebou a najít vnitřní klid,“ dodal scenárista.

Novou inscenaci divadlo nasadí do repertoáru hned, jakmile vláda uvolní opatření. V hlavních rolích se představí Tereza Marečková, Milan Holenda, Růžena Dvořáková, Dalibor Buš a další.

Foto: Husa na provázku

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!