Nové bienále Ve věci umění vybízí návštěvníky k empatii a vzájemné blízkosti

Nové bienále Ve věci umění vybízí návštěvníky k empatii a vzájemné blízkosti  

Nové bienále nesoucí název Ve věci umění / Matter of Art je výsledkem spolupráce organizace tranzit.cz a Galerie hlavního města Prahy (GHMP). Kurátorské duo Tereza Stejskalová a Vít Havránek se rozhodlo výstavu pojmout novým a alternativním způsobem. Na pěti pražských lokalitách se představí celkem 45 českých i zahraničních umělců. Podtitul Pojď blíž diváky vyzývá k jinému způsobu nahlížení na umění, k zamyšlení se nad empatií a vzájemnou lidskou blízkostí.

Nové bienále aktuálně probíhá na pěti pražských lokalitách. Konkrétně v Městské knihovně v Praze (GHMP), v Pražské tržnici v Holešovicích, v podchodu u nádraží Praha-Holešovice, v Panorama Hotelu Praha a na piazzetu u obchodního centra DBK. Na výstavě se pracovalo poslední dva roky, což umožnilo vystavujícím umělcům vytvořit díla speciálně pro bienále – konkrétně jde o čtvrtinu děl.  

Bienále Ve věci umění / Matter of Art. Foto: Tomáš Souček, GHMP

Výstava je netypicky pojatá ahistorickým způsobem, tedy že záměrně nerespektuje historický kontext uměleckých děl. Umění minulého století se tak prolíná se současným uměním a díla se navzájem ovlivňují. Historická díla nabývají aktuálnosti a současné umění také vyznívá jinak, než je pro něj běžné. 

Pro výstavu je nejdůležitější zamyšlení se nad otázkou, zda je možné skrze umění prožít nějakou zkušenost, která je nám osobně zcela cizí. Dalšími tématy, kterými se bienále inspirovalo, jsou například intimita, péče a empatie, a to jejich pozitivní i negativní póly. Zároveň se jedná o reakci na pandemií ovlivněný svět a společnost. 

Bienále Ve věci umění / Matter of Art. Foto: Tomáš Souček, GHMP

Mezi čtyřmi desítkami vystavujících umělců je například islandský multimediální umělec Ragnar Kjartansson, jehož dílo najdeme v galerii Městské knihovny v Praze. Kjartansson se inspiruje francouzskou žánrovou malbou a aplikuje ji na současnou společnost s využitím videa. Cynicky zobrazuje sny typické pro euroamerickou střední třídu, až dochází k hranici kýče.

Jihoafrická filmařka a fotografka Candice Breitz, která vystavuje také v Městské knihovně v Praze, byla inspirována traumatickou dimenzí péče a její dílo s názvem Labour se skládá z videí čtyř rodících žen, která běží pozpátku. Breitz tímto způsobem poukazuje také na nedostatečné a chybějící zobrazování porodu a zrození v západním umění a kritizuje reprodukční a konzervativní politiky. Před vstupem do expozice musí všichni návštěvníci odevzdat mobilní telefony, aby si dílo nemohli fotit či natáčet. 

Alice Nikitinová ve spolupráci se synem Romanem. Foto: Lucie Svobodová

Zajímavé a experimentální je také architektonické pojetí bienále. Instalace pracuje s tématem recyklace a se základními materiály, například znovuvyužitými sádrokartonovými deskami. Materiály jsou schválně viditelné ze všech stran, tedy i zezadu, kam se divákovi moc často nahlédnout nepodaří. 

Výstava probíhá do října a vstup je po celou dobu trvání zdarma. 

Foto: Tomáš Souček, GHMP

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!