Břitký pohled na dávné bitvy a nové pojetí impresionismu nabízí Villa Pellé

Břitký pohled na dávné bitvy a nové pojetí impresionismu nabízí Villa Pellé 

Pražská Galerie Villa Pellé otevřela dvojici prázdninových výstav. Nová díla z komiksové série Opráski sčeskí historje dnes už legendárního tvůrce s pseudonymem JAZ a provokativní instalaci Julia Reichela a Romana Výborného hostí do 23. srpna.

Letní program bubenečské Villy Pellé zčásti reaguje na příchod koronaviru, který znemožnil její výstavní činnost po dobu tří měsíců. Navzdory náročné situaci měla pandemie i jedno pozitivum – přinesla podněty pro tvorbu vystavovaných autorů, kteří je zahrnuli do svých připravovaných projektů.

V malé galerii představuje nedávné práce anonymního komiksového tvůrce JAZe, který prostřednictvím nástěnných kreseb, několika olejomaleb a reprodukcí originálním způsobem glosuje slavné české boje, z nichž některé mají v letošním roce výročí.

Foto: Galerie Villa Pellé

Pomyslným highlightem je bitva na Bílé hoře, od níž v listopadu uplyne čtyři sta let. K významnému jubileu autor připravil i model místa a dvě interaktivní děla, kterými se návštěvník může pokusit zastřelit vojáka ze stavovské, či katolické armády podle toho, na čí straně stojí. Stroje jsou podle JAZe zcela bezpečné a vyzkoušet si je mohou i malé děti.

K dílům přibyla velice nedávná bitva s neviditelným, velice zákeřným nepřítelem, který nás všechny připraví o nemalé finanční prostředky,“ upřesnil JAZ, který se na vernisáži objevil ve svém typickém kostýmu krále Zikmunda Lucemburského.

Do horních pater vily, které poskytují velkorysejší prostor, zavítala umělecká dvojice Julius Reichel a Roman Výborný, jejichž přehlídka také reflektuje aktuální témata. Svou výstavu nazvali Brrrain Freeeze!!!, což má symbolizovat pocit, kdy člověku například při konzumaci ledové tříště začne pod návalem vjemů takříkajíc mrznout mozek. 

Kurátor výstavy Patrik Šimon vymyslel pro charakteristiku jejich stylu pojem nový impresionismus.Nelze to brát s kunsthistorickou vážností, označení slouží spíše jako pomocná kategorie. Používáme ho i z toho důvodu, že v českých zemích impresionismus de facto nikdy nebyl, byť se ho Antonín Slavíček s Antonínem Hudečkem mírně dotkli,“ uvedl Šimon.

Julius Reichel, Quarantine. Foto: Galerie Villa Pellé

Z původního impresionismu se staly pouhé dekorace, kterými jsme neustále obklopeni, což si jistě doboví autoři nepřáli, protože revoltovali proti salónním umělcům – i malba Reichela a Výborného se bouří vůči jejich současníkům,“ dodal.

Na první pohled obtížně čitelné abstraktní práce podle kurátora navazují na klasickou malbu, jež však svým obsahem rezonuje s 21. stoletím. Žádná interpretace není v tomto případě správná, a tak v technologicky neotřelých a důmyslně propracovaných obrazech můžeme vidět třeba portréty nebo hlubší sdělení o nemocném stavu dnešní společnosti.

Foto: Galerie Villa Pellé

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!