Berlinale Hot List: nejlepší snímky berlínského filmového festivalu

Berlinale Hot List: nejlepší snímky berlínského filmového festivalu 

Jubilejní sedmdesátý ročník Berlínského mezinárodního filmového festivalu (Berlinale) nabídl řadu zajímavých snímků. Nabízíme výběr těch nejlepších, které si skutečný milovník kvalitních filmů nemůže nechat ujít.

The American Sector (Courtney Stephensová, Pacho Velez)

Dokumentární film The American Sector režisérů Courtney Stephensové a Pachoa Veleze se věnuje odkazu studené války ve Spojených státech. Snímek uvedený v nesoutěžní sekci Berlinale Special Gala je jakýmsi road movie, ve kterém filmaři cestují po své domovině a pátrají po fragmentech Berlínské zdi. Přitom se věcně zamýšlejí nad aktuálním pojetím svobody a jejím významem pro současnou generaci Američanů.

Tvůrci sice nedokázali ve svém fragmentárním – zhruba hodinovém – snímku představit všechna místa, kde se ostatky stavby nacházejí, i přesto nás ale zdárně utvrzují v tom, že minulost často ovlivňuje i naši přitomnost.

Šarlatán (Agniezska Hollandová)

Šarlatán polské režisérky Agniezsky Hollandové byl rovněž uveden v nesoutěžní sekci Berlinale Special Gala. Hrdinou tohoto biografického snímku je český léčitel Jan Mikolášek (Ivan Trojan), který – ačkoli bez lékařského vzdělání – dokáže diagnostikovat a pomocí bylin vyléčit řadu nemocí. Když je pak Mikolášek uvězněn po smrti Antonína Zápotockého, bilancuje svůj život a vzpomíná kupř. na první světovou válku či na ženu (Jaroslava Pokorná), která jej zasvětila do tajů léčitelství. Ve filmu si po boku svého otce zahráli i Josef a František Trojanovi.

DAU. Natasha (Ilja Chržanovskij)

Ruskojazyčný koprodukční film DAU. Natasha z dílny režiséra Ilji Chržanovského patřil k vůbec nejočekávanějším snímkům letošního Berlinale. Jedná se o sondu do života čtyřicátnice Nataši (Natalja Berežnajaová), jež pracuje jako prodavačka v kantýně v sovětském výzkumném institutu, a její mladší kolegyně Olgy (Olga Shkabarnya). Po první části filmu, ve které je svobodomyslný životní styl hrdinek vylíčen velmi expresivně – a to včetně detailní sexuální scény – je divák svědkem vskutku brutálních praktik tamních úřadů. Film, jehož tvorba trvala patnáct let, je až šokujícím obrazem zrůdnosti totalitních režimů.

Schwesterlein (Stéphanie Chuatová, Véronique Reymondová)

Soutěžní snímek Schwesterlein Stéphanie Chuatové a Véronique Reymondové líčí příběh dramatičky Lisy (Nina Hossová) žijící ve Švýcarsku, která se vrací do Berlína poté, co jejímu bratrovu Svenovi (Lars Eidinger) diagnostikují rakovinu. Kromě nelehkého soužití se Svenem má Lisa problémy i s mírně panovačným manželem (Jens Albinus) a neposednými dětmi. V komorním dramatu o komplikacích v rodině vyniká zejména představitelka hlavní role Nina Hossová.

There Is No Evil (Mohammad Rasoulof)

Po názvem There Is No Evil byl uveden letošní vítězný snímek, drama iránského režiséra Mohammada Rasoulofa. Povídkový film vypráví čtyři příběhy iránských vojáků pověřených výkonem trestu smrti. Tento nelehký a morálně náročný úkol má vliv nejen na muže samotné a jejich psychiku, ale i na jejich blízké.

Rasoulof, kterému v roce 2017 zakázali opustit zem, vyobrazil svou domovinu jako místo plné paradoxů, kde život není pro nikoho snadný a kde i sebemenší rozhodnutí může vést do bodu, odkud již není návratu.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Berlinale 2017

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!