Olomoucké muzeum přiblíží císařské slavnosti na dvoře Leopolda I.

Olomoucké muzeum přiblíží císařské slavnosti na dvoře Leopolda I. 

Pompézní slavnosti, divadelní hry opěvující mytologické hrdiny i balet, mimo jiné v koňském podání, tak vypadal život na dvoře Leopolda I. (1640 – 1705), dědečka Marie Terezie. Kultura na dvoře císaře Svaté říše římské je středobodem nové výstavy Koně v piškotech, která bude v Arcidiecézním muzeu Olomouc otevřena do 15. dubna.

Přestože byl Leopold I. druhým nejdéle vládnoucím panovníkem v českých zemích, bývá v našich dějinách opomíjen. Na naší výstavě představujeme císaře samotného, jeho dvůr a zejména velkolepé slavnosti včetně unikátního koňského baletu La Contesa dell’aria e dell‘acqua (Souboj povětří a vody), kterým oslavil v roce 1667 svou svatbu se španělskou infantkou Markétou Terezou,“ vysvětlil kurátor výstavy Miroslav Kindl.

Název výstavy Koně v piškotech je však míněn jako nadsázka. „Koně samozřejmě „netančili“ v piškotech, dokonce v tu dobu ještě ani baletní boty zvané piškoty neexistovaly,“ uvedl kurátor. Koňský balet je velmi náročnou disciplínou, které se v současnosti věnuje jen několik málo jezdeckých škol v Evropě.

Tehdejší představení se nedá srovnat s dnes známější olympijskou drezúrou koní. Jezdec byl daleko více spjat s koněm a oba museli v této disciplíně projít mnohaletým školením. O to víc vyniká skutečnost, že Leopold I. se baletu sám aktivně účastnil, protože byl velmi dobrým jezdcem,“ podotkl Kindl.

Nákladné zábavy

Dnes můžeme získat poměrně přesnou představu o koňském baletu díky grafickým listům. Mnohé z nich se dochovaly v archivech kroměřížského zámku. Jedno z tehdejších představení se odehrávalo na nádvoří Hofburgu. „Když po návštěvě naší výstavy pojedete do Vídně, můžete se projít po stejné zemi, po níž dupali Leopoldovi koně,“ dodal Miroslav Kindl.

Náročný byl koňský balet a oslavy celkově také po finanční stránce. Císařský rozpočet se s náklady vyrovnával jen stěží. „Z dobových archiválií a tisku víme, že částka byla přibližně 939 tisíc zlatých, což byla obrovská suma. Třeba za budovu opery, byť byla dřevěná, dal císař kolem dvaceti pěti tisíc zlatých,“ zdůraznil Kindl. „Když francouzský král Ludvík XIV. pořádal oslavy narození následníka trůnu, včetně koňských baletů, málem to zruinovalo francouzskou státní kasu,“ dodal.

Olomoucká repríza výstavy, kterou předtím hostil kroměřížský zámek, nabídne díky větším prostorám více exponátů. „Jde o několik grafických tisků, které ještě více přiblíží operní představení. Jeden z nich také zobrazuje slavobránu, kterou v roce 1666 přijížděla infantka Markéta Španělská do Vídně,“ doplnil kurátor.

Foto: Frans van der Steen podle Nicolaase van Hoye, Kočár slávy z koňského baletu La Contesa dellʼaria e dellʼacqua hraného při příležitosti sňatku císaře Leopolda I. s Markétou Terezou Španělskou v roce 1667. Zdroj: archiv MUO

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Foto: Nizozemský malíř druhé poloviny 17. století, Leopold I., šedesátá léta 17. století. Zdroj: archiv MUOFoto: Matthäus Küsel (1629–1681) podle Lodovica Ottavia Burnaciniho (1636–1707), Únos Sabinek z opery Il Ratto delle Sabine hrané v roce 1674 při příležitosti narozenin císaře Leopolda I. Zdroj: archiv MU
 

Mohlo by se ti líbit...

Arcidiecézní muzeum nabízí i další akce

Místo konání: Arcidiecézní muzeum

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!