Jak je důležité míti Gotta. Čas růží by bez zpěvákových hitů byl pouze trpce doslovnou, šroubovanou taškařicí o ničem

Jak je důležité míti Gotta. Čas růží by bez zpěvákových hitů byl pouze trpce doslovnou, šroubovanou taškařicí o ničem60%

Do posledního tónu, slova i písmene. Nový muzikál v Hudebním divadle Karlín má talentované obsazení, ale romantika mistrových písní se vytrácí v umělém a nezajímavém scénáři Sagvana Tofiho.

Už před uvedením karlínské novinky znělo v uměleckém světě jednotným hlasem: Kdo jiný by si zasloužil vlastní muzikál než Karel Gott. Po slavnostní premiéře se nevznáší otazníky nad silnými melodiemi či zásluhami legendy české populární hudby. Obyčejný divák se ptá, proč se nedotáhl klíčový prvek každého úspěšného muzikálu - libreto. Ačkoliv sám mistr logicky nenabídl při závěrečné děkovačce svůj názor, jeho repertoár v muzikálové podobě - právě kvůli prázdnému příběhu - tentokrát zaručeně čas nezastavil.

Čas růží vypráví příběh mladého hudebíka Honzy (Jan Kopečný), který jako malý kluk pozná na pouti kočovnou dívku Anetu (Markéta Procházková), do které se zamiluje. V průběhu let se k ní vrací při malbě obrazů a ve svých snech, aby ji znovu našel a utekl s ní daleko od všeho. Samotný čas ale nezná slitování a zatímco někomu bohatě nadělí, jinému vezme.

Tvůrci avizovali, že k nesmrtelné tvorbě Karla Gotta přistoupí s respektem a úctou, jakou si zaslouží. Zmiňme tedy na začátek, jakými částmi ctí a oslavují mistrovu práci. Casting na celkem široké spektrum rolí se povedl. Nejenže umí většina osazenstva velmi slušně zpívat, ale s důležitostí jednotlivých charakterů se úroveň zvedá. Nejlepší na scéně je pak logicky ústřední dvojice a premiérová alternace Jan Kopečný a Markéta Procházková. Výrazné jsou ale i některé z vedlejších rolí. Filip Antonio v roli malého Honzíka překvapí všechny, kdo ještě netuší, jak dobrým je vokalistou. Na opačné straně zkušených muzikálových bardů pak ční výborné stálice, Josefové Vojtek a Štágr. Velkým plusem je tradiční živý orchestr a po hudební stránce vše šlape tak, jak má.

Ačkoliv se může zdát, že hudba je gró každého muzikálu, solidní a originální příběh je nezbytným prvkem dokonalosti. Tím se dostáváme ke kouskům nepovedeným. Gottovy hity mají nejen skvělé melodie, ale i nadčasové texty a nelze je šroubovat na příběh v doslovné podobě. Pokud má zamilovaná dvojice nacházet v příběhu romanci, publiku nelze předložit scénu ve stylu vstávání a pětiminutového přihrávání písně Když muž se ženou snídá. Kouzlo nevysloveného se nerespektuje ani zdaleka a Tofi ve svém scénáři v mnoha případech zachází s divákem jako s blbcem. I kdybychom přehlédli, že se něco podobného děje v celém představení, příběh by nefungoval ani tak. Originalitu totiž zastupuje pouze fakt, že muzikál není kopií mistrova života, ale pouze jakousi jeho paralelou. Od A do Z jde tak o lehce předvídatelnou love story, u které mohou producenti jen kvitovat, že ji plní písně Gotta.

Vtip také nemá na růžích ustláno, pobavily jen scény Antonia, Písaříkova narážka na přítomného ministra financí a občasné reference (vědomé či nevědomé) na mistrův ikonický pohyb. Jako trpká tečka scenáristického utrpení je motiv muzikálu - překvapivě čas. Pokud někdy Tofiho dílo vyjde na DVD nebo půjde do digitální distribuce, mohou si příznivci tvrdého alkoholu zkusit oblíbenou slovní výzvu. Stačí si přihnout při vyslovení onoho klíčového slova. Promile zaručeny.

Dojem z celého premiérového večera zachraňovalo tak jen velké finále. Dle muzikálových tradic totiž zazněly zkrácené verze vybraných písní rychle za sebou a show měla najednou šťávu. Koncertní verze v zajímavém aranžmá, klidně s vybranými zpěváky, by tak zřejmě měla daleko větší váhu než nicneříkající výplň karlínského programu. Další pozitivní tečkou byl pak pochopitelně sám Gott. Prázdný pocit a zklamání tak nahradila spíš lítost nad tím, že respekt k mistrovi byl zachován pouze na poli notové osnovy.