Umění vs. politika. Tyto položky byly zváženy Na miskách vah

Umění vs. politika. Tyto položky byly zváženy Na miskách vah80%

Divadlo ABC uvedlo 7. listopadu 2015 premiéru dramatu Na miskách vah, dramatika a scénáristy Ronalda Harwooda. Téma poválečné denacifikace nutí diváka k přemýšlení nad problematikou viny a neviny. Toto představení Divadla ABC poukazuje na historii společnosti, které se nepodařilo vyrovnat se s vlastní minulostí.

Ronald Harwood se ve svém dramatu zabýval skutečným osudem Wilhelma Furtwänglera, který bývá mnohdy označován za nejslavnějšího německého dirigenta 20. století. Furtwängler byl roku 1946 vyslýchán kvůli údajné kolaboraci s nacistickým režimem. Ačkoliv v éře nacismu prošel konfliktním obdobím s nově nastupujícím režimem, pro Třetí říši zůstal jakýmsi představitelem německé kultury. A právě to se mu stalo osudným. Poválečné denacifikační procesy mu na rok přerušily jeho dirigentské působení, a hlavně zpřítomnily psychická muka, která musel dirigent ve válečném období prožívat.

Inscenace dramatu Na miskách vah, kterou režijně zpracoval Petr Svojtka, nevyniká akčností, ale o tu nešlo ani v samotném dramatu. Gradaci a napětí vzbuzují přesně vedené dialogy jednotlivých postav. Především pak dialogy postav právě výše zmiňovaného Wilhelma Furtwänglera, který byl ztvárněn Janem Vlasákem, a majora Steva Arnolda, kterého velmi přesvědčivě hrál Vasil Fridrich. U těchto dvou postav je stěžejní právě nejednoznačnost.

Major Steve Arnold působí velmi agresivně a hlavně až přespříliš přesvědčeně o tom, že byl Furtwängler Hitlerovým spřízněncem. Důkazy, i ty nepodložené, hledá opravdu všude. V jeho projevu je však patrná také bolest a hrůza, kterou sám prožil za války a při následném osvobozování koncentračních táborů. Vasil Fridrich tyto střihy z agresivního majora do citlivého bojovníka za spravedlnost zvládl opravdu skvěle. Opozicí byl majorovi umělec Wilhelm Furtwängler, který od počátku působil velmi sebejistě, avšak nutně podotknout, že také v právu. Až postupem času se zjišťuje, že nebyl až tak čestným člověkem, jak se zdálo. Opravdu dirigoval na Hitlerových narozeninách. Bylo to z ješitnosti? Čistou pravdu věděl jen on sám.

Autorem scény inscenace Na miskách vah je Jaroslav Milfajt. Příběh se odehrává v Berlíně, Milfajtovou kanceláří určenou k výslechu se tedy stala zhroucenina bývalého sídla Hitlera a jeho spřízněnců, která evokovala chapadla fašistické moci. Děj byl také umocněn hudbou Vladimíra Nejedlého, který jako podbarvení užíval v textu zmiňovaných hudebních motivů či tikot metronomu. Za zmínění stojí také herci vedlejších rolí - poručíka Davida Willse, kterého hrál Jiří Suchý z Tábora a Emmi Straubeovou, kterou ztvárnila Nina Horáková. Jako bezpáteřní druhý houslista Helmuth Rode, diváky oslovil Pavel Juřica a role Tamary Sachsové se ujala Veronika Janků.

Představení Na miskách vah je velice působivým zprostředkováním historických poválečných událostí. Problematika viny a neviny provází diváky celým dějem, ale jednoznačnou odpověď nenabízí. To zůstává na divákovi samotném…

Foto: Michael Tomeš

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Městská divadla pražská: ABC,... nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!