Premiéra baletu Čarodějův učeň se připravuje v Národním divadle

Premiéra baletu Čarodějův učeň se připravuje v Národním divadle

Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS  Ohodnoť


Balet Národního divadla 28. února ve světové premiéře uvádí unikátní představení Čarodějův učeň, taneční horor o chlapci Krabatovi, který se na prahu dospělosti přiblížil černé magii a je jí fascinován, ovšem jen do chvíle, kdy zjistí, že ho může zahubit. Tak jako to bývá ve většině pohádek, legend a pověstí, i tady se naštěstí nakonec ukáže, že láska je silnější než smrt a dokáže přemoci ta nejtemnější kouzla.

Čarodějův učeň vstupuje do repertoáru Národního divadla s ambicí zaujmout diváky všech generací, ale především teenagery. Příběh Krabata je příběhem chlapce a dívky, podobenstvím síly lásky a lidské duše, ale i podobenstvím dospění a uvědomění si odpovědnosti za svůj život a za životy druhých. To, co se v mistrovském ztvárnění Baletu Národního divadla odehrává na jevišti, je realita přetavená v legendu. „Hlavní cílová skupina je věková kategorie od 11 let a výše. Důvodem je i to, že jsme se chtěli dostat do úplně jiné estetiky, způsobu sdělovacích prostředků, kvality hudby, výtvarné stránky.... Představení bude plné symbolů: strašidelný mlýn, škola havranů, mouka smrti, čarodějná kniha Koraktor, začarovaný les, černá škola, temný vozka – kmotříček. Nebo symbolika času. V našem příběhu je například dvanáct učňů, kteří mají na čele pentagram, tedy symbol pětky. Dvanáctka je rovněž magické číslo. Dvanáct hodin, měsíců, apoštolů, znamení zvěrokruhu… Snažíme se být však k těmto symbolům opatrní,“ dodává Jan Kodet.

Představení režisérského tandemu SKUTR, Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století, zaznamenané v knize Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. „Tato legenda pro nás byla velkou inspirací, nicméně čerpali jsme z více pramenů. Věděli jsme, že budeme vytvářet baletní libreto a že chceme využít současnou formu pohybového rejstříku, takže jsme těmto požadavkům přizpůsobili i formu děje. Museli jsme razantně zkrátit celou příběhovou linii, takže divák uvidí opravdu jenom fragment, tu hlavní esenci a ideu příběhu.  Abych pravdu řekl, celá kniha by byla námětem na několikadílný seriál. I slavný český animovaný film Karla Zemana je fragmentem této Preußlerovy knihy. Náš příběh vznikl na motivy této knihy i filmu, změnili jsme v něm spoustu věcí,“ konstatuje Jan Kodet, choreograf a spolutvůrce představení Čarodějův učeň, a dále upřesňuje: „Změnili jsme například jména postav, která jsme pečlivě vybírali, v předloze jsou velmi staročeská, a my si myslíme, že by dnešního diváka již neoslovila. Působila by zvláštně, možná až naivně. Pro hlavní dívčí postavu jsme zvolili Kristýnku. V tomto jméně rezonuje čistota, spasení, vzkříšení. Některé scény jsme naopak přidali. Například velkou plesovou scénu, která je romantickým snovým setkáním učňů s dívkami – symboly čisté lásky, po které každý člověk touží a která vysvobozuje učně ze spárů Mistra.“

Příslibem mimořádně vydařeného představení je nejen pozoruhodný námět, ale také jména všech tvůrců – spolu s Martinem Kukučkou, Lukášem Trpišovským a Janem Kodetem také Jakub Kopecký, autor scény inspirované kromě jiného opuštěnými industriálními budovami Libereckého kraje, autorka kostýmů Saša Grusková a Zbyněk Matějů, autor uhrančivě temné a až filmově plastické hudby.

Světová premiéra Čarodějova učně:  28. 2., 2. premiéra:  1. 3. v Národním divadle.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout

 

Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!