Berlinale Hot List: nejlepší snímky berlínského festivalu

Berlinale Hot List: nejlepší snímky berlínského festivalu 

Jubilejní sedmdesátý ročník Berlínského mezinárodního filmového festivalu (Berlinale) nabídl řadu zajímavých snímků. Nabízíme výběr těch nejlepších, které si skutečný milovník kvalitních filmů nemůže nechat ujít.

The American Sector (Courtney Stephens, Pacho Velez)

Dokumentární film The American Sector režisérů Courtney Stephensové a Pachoa Veleze se věnuje odkazu studené války ve Spojených státech. Snímek uvedený v nesoutěžní sekci Berlinale Special Gala je ve skutečnosti road movie, ve kterém režiséři cestují po své domovině a pátrají po fragmentech Berlínské zdi. Přitom se věcně zamýšlejí nad aktuálním pojetím svobody a jejím významem pro současnou generaci Američanů. Tvůrci sice nedokázali ve svém fragmentárním – zhruba hodinovém – snímku představit všechna místa, kde se ostatky stavby nacházejí, přesto nás utvrzují v tom, že minulost ovlivňuje i naši přitomnost.

Šarlatán (Agniezska Holland)

Šarlatán polské režisérky Agniezsky Hollandové byl rovněž uveden v nesoutěžní sekci Berlinale Special Gala. Hrdinou tohoto biografického snímku je český léčitel Jan Mikolášek (Ivan Trojan), který – ačkoli bez lékařského vzdělání – dokáže diagnostikovat a pomocí bylin vyléčit řadu nemocí. Právě tento dar ho však dostane do sporů s představiteli komunistického režimu. Když je pak Mikolášek uvězněn, vzpomíná na první světovou válku i na ženu (Jaroslava Pokorná), které jej zasvětila do tajů léčitelství. Ve filmu si po boku svého otce zahráli i Josef a František Trojanovi.

DAU. Natasha (Ilja Chržanovskij)

Ruskojazyčný koprodukční film DAU. Natasha z dílny režiséra Ilji Chržanovského patřil k vůbec nejočekávanějším snímku letošního Berlinale. Jedná se o sondu do života čtyřicátnice Nataši (Natalja Berežnajaová), jež pracuje jako prodavačka v kantýně v sovětském výzkumném institutu, a její mladší kolegyně Olgy (Olga Shkabarnya). Po první části filmu, ve které je svobodomyslný životní styl hrdinek vylíčen velmi expresivně – a to včetně detailní sexuální scény –, je divák svědkem vskutku brutálních estébáckých výslechových praktik. Film, jehož tvorba trvala patnáct let, je tak výmluvným důkazem o zrůdnosti totalitních režimů.

Schwesterlein (Stéphanie Chuat, Véronique Reymond)

Soutěžní snímek Schwesterlein režisérského dua Stéphanie Chuatové a Véronique Reymondové líčí příběh dramatičky Lisy (Nina Hossová) žijící ve Švýcarsku, která se vrací do Berlína poté, co jejímu bratrovu Svenovi (Lars Eidinger) diagnostikují rakovinu. Kromě nelehkého soužití se Svenem má Lisa problémy i s mírně panovačným manželem (Jens Albinus) a dvěma neposednými dětmi. V komorním dramatu o komplikacích v rodině exceluje zejména představitelka hlavní role Nina Hossová.

There Is No Evil (Mohammad Rasoulof)

Po názvem There Is No Evil byl uveden letošní vítězný snímek, drama iránského režiséra Mohammada Rasoulofa. Povídkový film vypráví čtyři příběhy iránských vojáků, kteří jsou pověřeni výkonem trestu smrti. Tento nelehký a morálně náročný úkol má dopad nejen na muže samotné a jejich psychiku, ale i na jejich blízké. Rasoulof, kterému v roce 2017 zakázali opustit zem, vyobrazil svou domovinu jako místo plné paradoxů, kde život není pro nikoho snadný a kde i sebemenší rozhodnutí může vést do bodu, odkud není návratu

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!