#MuzeumJinak: Aviatický chrám v Mladé Boleslavi, po jehož návštěvě začnete milovat letadla

#MuzeumJinak: Aviatický chrám v Mladé Boleslavi, po jehož návštěvě začnete milovat letadla 

Z leteckých muzeí možná znáte to v pražských Kbelích nebo v Pardubicích. Z českých průkopníků letectví třeba Jana Kašpara a jeho bratrance Evžena Čiháka nebo Aloise Šmolíka. Vůbec první české letadlo ale vzniklo rukou Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, kde před čtyřmi lety vyrostlo na jeho počest muzeum.

Metoděj Vlach měl sice mezi svými vrstevníky známější aviatiky a letce, právě on se ale stal prvním Čechem, který zcela sám navrhl a sestrojil funkční letadlo. Stalo se tak v roce 1912, teprve tři roky po slavném přeletu kanálu La Manche francouzským konstruktérem Louisem Blériotem.

Precizní repliku modelu Metoděj Vlach, který nese název po svém výrobci, si můžete prohlédnout v muzeu na jižním okraji Mladé Boleslavi, kde na něm konstruktér intenzivně pracoval.

Budova Leteckého muzea Metoděje Vlacha. Foto: Adam Skalník

Kromě ní v muzeu najdete dalších dvacet sedm letadel od počátků aviatiky v první třetině dvacátého století až po současnost. Převážná většina je funkčních a schopných letu. Jde třeba o Caudron G.3 z roku 1913, s nímž vedoucí muzea Vladimír Handlík loni doletěl až do Francie, odkud letoun pochází. Mezi nejnovější muzejní přírůstky patří replika baťovského letounu Zlín Z-XII z roku 1935.

Mladoboleslavské muzeum se pyšní i několika originály – například jedním z našich nejslavnějších sportovních letadel, typem Zlín Trenér Z-126, který poprvé vzlétl roku 1953, nebo ruským Polikarpovem Po-2 ze třicátých let, jemuž se přezdívá Kukuruznik (v překladu sekáč kukuřice) a kterých je dnes po celé Evropě včetně mladoboleslavského jen okolo sedmi kusů.

Zlín Trenér Z-126 v mladoboleslavském muzeu. Foto: Adam Skalník

Nudit se „pouhým“ pohledem na vystavené dopravní prostředky tu rozhodně nebudete. „Naše muzeum je živé a interaktivní, každý si tu přijde na své. Nejmenší si můžou zajezdit na šlapacím letadélku nebo sjet po záchranné skluzavce, pro starší děti tu máme letecké simulátory.

Tatínci si prohlédnou unikátní předměty z pozůstalosti po pilotech nebo trup z letadla Spitfire, který si zahrál ve filmu Tmavomodrý svět, a maminky si mezitím vypijí kávičku v naší kantýně,“ nechal se slyšet Vladimír Handlík.

Trup letadla Spitfire z filmu Tmavomodrý svět. Foto: Adam Skalník

Simulátory jsou pravděpodobně největším lákadlem celé expozice. Zájemci si můžou vybrat mezi britským a německým letadlem z první světové války, zaletět si nad Prahou a seshora se podívat na Hrad nebo Strahovský stadion a poté zkusit přistát na ruzyňském letišti. Vstupné na simulátor se hradí zvlášť a stojí 50 korun.

Proleťte se na leteckém simulátoru nad historickým centrem Prahy. Foto: Kristýna Čtvrtlíková

Každoročně tu můžete navštívit i několik tematických akcí. V červnu se muzeum připojuje k celorepublikové muzejní noci a v září organizuje bezplatnou akci Létáme pro vás, kdy se ve venkovních prostorách předvádějí repliky. Jednou za dva roky také hostí velkou mezinárodní show s dobovými letouny – v roce 2020 si do diářů zapište termín 13. června. Během jarních a podzimních měsíců se tu navíc konají modelářské víkendy pro děti, které si domů odnesou funkční neřízený model.

Ze zahrádky muzejní kavárny můžete pozorovat letadla ve vzduchu. Foto: Adam Skalník

Muzeum je otevřeno denně po celý rok včetně státních svátků od 9 do 17 hodin. Letos od 21. prosince až do Nového roku bude zavřené. Vstupné pro dospělé činí 120 korun, snížené pro děti, studenty a seniory vás vyjde na 60 korun. Děti do šesti let mají vstup zdarma. A pokud se u pokladny prokážete vstupenkou z nedalekého Škoda Muzea, dostanete 20procentní slevu.

Foto: Adam Skalník

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!