Kyliánův kombinovaný večer Mosty času má nové složení. Baletním dílem Gods and Dogs se inscenace dostává ještě na další úroveň

Kyliánův kombinovaný večer Mosty času má nové složení. Baletním dílem Gods and Dogs se inscenace dostává ještě na další úroveň  

Balet Národního divadla nabízí od podzimu výjimečné představení oslavující mistrovskou tvorbu Jiřího Kyliána. Divadlo upravilo komponovaný večer s názvem Kylián – Mosty času, který v české premiéře nově ozdobí Kyliánova choreografie Gods and Dogs. Připravte se tak na sérii slavných choreografií, které můžete spatřit při jedné majestátní události.

„Tanec nevyjadřuje jen radost, smutek nebo jiné citové rozpoložení, může být i modlitbou, rituálem, terapií nebo intelektuální strukturou. Má nekonečné množství abstraktního nebo realistického ztvárnění. A když se dělá profesionálně, je to, jako by tanečník říkal - já jsem umělecké dílo,“ tvrdí Jiří Kylián. Tento český rodák a choreograf světového významu nabízí v tvorbě nesmírně rozmanitou a kreativní plejádu. Neustále hledá nové cesty a způsoby vyjádření, dominantními tématy však pro něj jsou hlavně motivy lásky a smrti, včetně všeho mezi tím.  

Protože se Národní divadlo výrazně snaží přispět k známosti a oblibě Kyliánova choreografického díla v České republice, už několikrát jeho počiny uvedlo. Diváci tak mohli zhlédnout například Návrat do neznámé země, Polní mše, Dítě a kouzla, Petite Mort či Last Touch. V loňském roce měla na pražských prknech premiéru původní inscenace Mosty času, poprvé tomu tak bylo v rámci oslav 100. výročí vyhlášení samostatné Československé republiky.

Letos však bylo toto veledílo povýšeno ještě na další úroveň. K původním součástem komponovaného večera, kterými byly tituly Bella Figura, Petite Mort a Sechs Tänze (Šest tanců) přibývá ještě novinka Gods and Dogs, tedy dílo, jež patří ke Kyliánovým nejnovějším tvůrčím počinům. I v tomto případě se však může publikum těšit na výraznou emoční hloubku, silné vnitřní rozechvění, intenzivní a silnou dramatickou linku či lehkou a prvotřídní hravost. Tak, jak je to u Kyliána zvykem.

Choreografie Gods and Dogs vznikla v roce 2008 přímo pro Kyliánem zformovaný nizozemský soubor Nederlands Dans Theatre. Snaží se ji pojmout jako studii hranice mezi nemocí a zdravím, normálností a šílenstvím a úvahu o normách, které oba protipóly definují. Co si však z jejího zhlédnutí divák odnese, to zůstává otevřené a jen na něm. Kylián sice míří mistrně promyšlenou taneční kompozicí přesně do centra emocí, ale divákovi nic nediktuje, nesvazuje ho. Spíše naopak. Autor přemýšlí a divák přemýšlí s ním. Při výběru hudby vsadil v tomto případě na umění Ludwiga van Beethovena, kromě toho se na hudební složce podílel také dlouholetý spolupracovník Jiřího Kyliána, Dirk Haubrich.

O tom, že se jedná o jedinečný počin, ať už v rámci skladeb samostatně či v komplexu, svědčí i slova Filipa Barankiewicze, uměleckého šéfa Baletu Národní divadla. „Jsem rád, že si Jiří Kylián vybral pro Prahu právě tyto choreografie, které považuji za velmi senzitivní a které bezesporu patří k pokladům jeho tvorby,“ říká k dramaturgii inscenace.  

Foto: Sergej Gherciu

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Umělci:

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!