Přehled krásy překračující hranice. Čechy a Sasko ukazují své historické poklady
Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS Ohodnoť
Od 24. května do 15. září je ve Šternbernském paláci k vidění výstava, která se vůbec poprvé věnuje vztahům Čech a Saska. Konkrétně jejich podobě v dosti širokém časovém pásmu – od dob prehistorických až po konec 20. století.
Expozice nabízí rozličné typy historických předmětů a výtvarných děl. Začíná symbolicky dvojicí obrazů od Johanna Alexandra Thieleho, která ukazuje výhledy z jednoho bodu Krušných hor, konkrétně z vrcholu Komáří vížky. Malíř na jednom plátně zobrazil pohled do Čech, na tom druhém pak panorama Saska.
Úvodní dvojice obrazů od J. H. Thieleho z let 1739 a 1740. Foto: Martina Cihlářová
Poté už výstava postupuje přísně chronologicky. Doprovodné texty osvětlují, jak vypadal život lidí a jak probíhala spolupráce i případné konflikty na území Saska a Čech v průběhu věků. Slovo tak přirozeně provází návštěvníka expozicí od jednoho vystaveného předmětu ke druhému.
Setkat se zde můžete například s nádobami, které jsou více než sedm tisíc let staré, se zlatými šperky z 5. století, které dali rodiče do hrobu svému zesnulému dítěti, nebo s hracími kostkami z vrcholného středověku, z nichž některé byly ve své době upravené tak, aby vlastníkovi přinášely výhody ve hře.
Pohled do expozice, konkrétně na díla Mistra IW, vpravo Salomé s hlavou sv. Jana Křtitele z roku 1525. Foto: Martina Cihlářová
Za zmínku jistě stojí i díla renesančního malíře Lucase Cranacha staršího, která zde můžete vidět. Konkrétně je tu drobná podobizna Kurfiřta Fridricha III. Moudrého a půvabná Sv. Kristina, pozůstatek z poničeného oltáře ze začátku 16. století. Na výstavě je také odhalena jedna z nejnovějších akvizic Národní galerie. Jde o malbu Salomé s hlavou sv. Jana Křtitele, dílo Mistra IW, nejslavnějšího z žáků Lucase Cranacha staršího.
Část výstavy zabývající se obdobím baroka. Foto: Martina Cihlářová
Přes působivá díla z dob baroka, jako je Portrét lipského malíře Davida Hoyera od Jana Kupeckého, a něžné krajiny z devatenáctého století se dostáváme až k tvorbě z minulého století. Tu zastupuje kupříkladu Oskar Kokoshka a jeho Pohled na Hradčany a Karlův most nebo kovový model známé sochy, chodícího trabantu od Davida Černého s názvem Quo vadis.
Ze série Plovoucí prvky od Karla-Heinze Adlera. Foto: Martina Cihlářová