Výstava Vladimír Ambroz: Akce představí dosud prakticky neznámou činnost brněnského umělce na poli performance, intervencí do veřejného prostoru a projevů blízkých inscenované fotografii. V pražském Domě fotografie si snímky mohou zájemci prohlédnout do 29. dubna.
Konceptuální umělec Ambroz patřil na konci 70. let k neoficiální brněnské umělecké scéně. Jeho práce z této doby rozrušují hranici mezi uměním a životem, reflektují obecná civilizační témata i atmosféru vrcholící normalizace. Autorovým cílem bylo nejen zaznamenat provedené akce, ale vytvořit významotvorný obraz, jehož působení se blíží postupům umělecké fotografie.
Performance v Československu je často spojována s pražskými umělci – Karlem Milerem, Petrem Štemberou či Janem Mlčochem. Existovali ale i další, působící mimo hlavní město, mezi něž patřil i Ambroz, jenž se s pražskými performery znal a spolupracoval s nimi. V Brně ale panovaly odlišné podmínky, působilo zde inspirující prostředí výtvarné, hudební i divadelní, které nebylo zcela zahnáno do podzemí.
Ambroz zažil osvětovou činnost klubu Mladých přátel výtvarného umění, pohyboval se v prostředí rockových a folkových hudebníků. Mezi jeho blízké přátele patřili Miloslav Sonny Halas nebo Marian Palla, s nimiž se běžné činnosti mohly snadno zvrtnout v umělecký projekt. Umělecká činnost pro ně představovala východiska z depresivní situace doby. Ambrozovi se dařilo prostřednictvím poštou zasílaných dokumentačních fotografií vystavovat i v zahraničí nebo své práce publikovat v zahraničním tisku.
Výstava v Domě fotografie se ohlíží za tím, co z tohoto uzavřeného a dávného umělcova období může nést obecnější význam a být inspirativní i pro současnost. Poprvé zpřístupňuje umělcův archiv včetně nikdy nevystavených děl. Protože se nedochovaly téměř žádné autentické fotografické zvětšeniny Ambrozových aktivit, jsou většinou prezentovány prostřednictvím novodobých tisků z původních negativů. Vedle nich výstava obsahuje i torzo dobové výstavy, filmovou dokumentaci performancí a po 35 letech i první realizaci autorova díla Videohabitation z roku 1981.
Foto: Vladimír Ambroz, Highway, 1978. Zdroj: Marie Kratochvílová, archiv GHMP