Kráska a zvíře ustála zub času, hraje na nostalgickou notu disneyovské klasiky

Kráska a zvíře ustála zub času, hraje na nostalgickou notu disneyovské klasiky80%

Buďte hosty výpravného remaku pohádky, která svými melodiemi definovala animovaný film na přelomu 90. let. Hraná kopie může sice na cestě za láskou klopýtat, její růže však nikdy zcela neopadá.

Příběh starý jako čas se vrátil do kin po dlouhých šestadvaceti letech a producenti jeho 'živé verze' neponechali nic náhodě. Do jedné z ústředních rolí studio obsadilo herečku s obrovskou fanouškovskou základnou, netvor pro změnu hýří propracovanými efekty. Proměněné sloužící svým hlasem (v originální verzi) podpořili hollywoodské stálice a umělci z divadelních prken. Těm, kterým slovo remake už leží v žaludku, toužilo Disney ukázat, že některá kouzla se vyplatí předvést dvakrát. Vskutku snová kombinace má díky úžasné výpravě a původním písním nezaměnitelnou atmosféru, komu by tak vadilo, že invence ve scénáři je takřka nulová.

Prince zakletého ve zvíře (Dan Stevens) a jeho služebnictvo zachrání jen láska. Klasický pohádkový příběh sleduje sečtělou a chytrou dívku Belle (Emma Watson), která je díky svému intelektu v obyčejné vesnici výstřední. Její ruku chce namyšlený krasavec Gaston (Luke Evans). Se svým společníkem Le Fouem (Josh Gad) však nemůže přijít na to, jak se do přízně krásné Belle dostat. Otec Belle (Kevin Kline) se mezitím ztratí při cestě na vzdálené tržiště a dívka ho nachází v temném a studeném zámku, kde žije strašné monstrum. Tomu už na prolomení kletby nezbývá příliš času.

Magický pocit po závěrečných titulcích chvilku vydrží, především pak u fanoušků této klasiky studia Disney. Silnější druhá polovina snímku o lásce bez kapky povrchnosti totiž vrcholí přesně tak, jak si u pohádky představujeme. Včetně závěrečného výčtu skvělého obsazení. Už jen kvůli němu by se zážitek v kině neměl kazit českým dabingem, který je podle některých ohlasů skutečně otřesný. Emma Thompson, Ian McKellen, Ewan McGregor nebo Stanley Tucci předvádí hlasové mistrovství a bez nich je Kráska se zvířetem jen atraktivním artiklem do televize na Vánoce.

Tvůrci nezvolili cestu modernizace a novot, příběh je téměř přesnou kopií animovaného originálu. To se na první pohled jeví jako slabina, ale když poprvé zaslechnete známé písně jako Something There či Be Our Guest, dojde vám, že bez nich by to nešlo. Určitým krokem vpřed jsou samozřejmě efekty a míru svobody kouzelníci v post-produkci využili naplno. K vidění je vizuálně líbivá podívaná, která těží i z honosných interiérů a množství kostýmů. Velká míra CGI je znát, ale nikdy nepůsobí rušivým dojmem. V opačném případě to u mluvících svícnů a tančících prachovek ani nešlo jinak.

Emma Watson je v roli Belle krásná a i díky jisté paralele s její slavnou Hermionou uvěřitelná. Zpěv zvládá obstojně, jen divák velmi dobře pozná, že se na rozdíl od Hooperových Bídníků na place Krásky a zvířete živě nezpívalo. K tomu si Watson místy převzala hloupější výraz z animovaného originálu, který praktikuje hlavně při scénách s digitálními hrdiny. Přiznáváme, že hrát s modrým plátnem či neviditelným svícnem není jednoduché, zkušené kouzelnici by to ale po osmi potterovských filmech nemělo dělat starosti. Dan Stevens, stejně jako ostatní uměle vytvořené postavy, je vokálně přesný a přidává navíc slušnou mimiku.

Ke kontroverzním 'gay momentům', které jistě nedali spát homofobním pohádkářům po celé zeměkouli, lze jen napsat, že je Le Fou do jisté míry věrný svému malovanému předchůdci a stejně jako v roce 1991 má náklonnost k jeho pánovi citové zabarvení. V žádném případě ale nejde o věci, které by kazily mládež a nedejbože pohoršovaly dospělé. Explicitně Gastonova pravá ruka nic neudělá ani neřekne. A i kdyby...

Česká mutace se ale editace naštěstí nedočkala, a proto za jedinou menší podivnost můžeme považovat české titulky, které vyšlapávají cestu tvorby vlastního rýmu spíše než věrnosti originálního znění. To však lze přehlédnout. Přestože má Kráska a zvíře dlouhých 130 minut, není děj kouskován ani písněmi ani hluchými místy. Snímek Billa Condona je povedeným remakem a otevírá cestu dalším živým adaptacím. I přes nechuť publika k předělávkám má totiž správnou atmosféru, dávku nostalgie a nezkouší převrátit zavedený směr multigeneračních romantických příběhů vzhůru nohama. Pohádkám totiž revoluce nesluší.

Kdy a kde dávají film: Kráska a zvíře