Vražedná večeře okořeněná špetkou humoru

Vražedná večeře okořeněná špetkou humoru100%

Posledním představením festivalu Ostrava v Praze byla inscenace Národního divadla moravskoslezského s názvem Večeře. Ačkoliv zde bylo jídlo velmi podstatným bodem, stěžejním tématem byly rodinné vztahy a především pak výchova dětí. Co je příčinou vysoké kriminality a delikvence mládeže? Je to nezájem rodičů, nebo právě jejich přehnaná láska? Na tyto otázky se částečně dostalo odpovědi divákům 15. listopadu 2015 v Divadle na Vinohradech.

Román Večeře, jehož autorem je Herman Koch, se stal základem Keesi Prinsovi pro dramatizaci stejnojmenné inscenace. Hned na začátku představení se dozvídáme, že došlo k vraždě bezdomovkyně a vrahy byli mladí kluci. Ačkoliv byl prostor, kde k vraždě došlo, monitorován, chlapci stále nebyli identifikováni. Pravdu o tom, kdo za vraždou stojí, znají pouze oni sami a jejich rodiče. Na řadu přichází velmi náročná otázka jak pro nezletilé vrahy, tak pro jejich rodiče – jak se zachovat - přiznat se? Udat vlastní syny? Kdo všechno ví, že právě oni jsou ty vraždící zrůdy? Kdy přestanou ty nekonečné výčitky svědomí? K těmto otázkám však dochází až v průběhu děje, zprvu divák ví pouze o jednom z rodičů, který identifikoval svého syna jako vraha a jeho rozhodnutí bylo udržet vraždu v tajnosti i před vlastní ženou – matkou vraha.

Toto současné a velmi bolestivé téma režijně zpracoval Peter Gábor, který pro svou inscenaci využil krom jiného také projekce, která působila jako reálný záznam z monitorovacích kamer. Pro rozlišení prvního a druhého plánu využil také slow-motion v jednání jednotlivých postav, což představení přidalo na dramatičnosti. Autorem jednoduché, ale zároveň také praktické a funkční scény je Michal Syrový a o kostýmy se postarala Alena Schäferová.

Co se týká hereckého ztvárnění jednotlivých postav, je třeba podotknout, že všechny herecké výkony byly na vysoké úrovni. David Viktora v roli Paula - otce jednoho z vrahů, cholerického pedagoga a zároveň také vypravěče, působil velmi přirozeně. Poloha Paulova bratra Serge jako kandidáta na premiéra se sangvinickou povahou a zároveň otce druhého vraha padla Vladimíru Polákovi jako ulitá.

Renáta Klemensová se výborně vžila do role matky Claire, která své dítě podpoří za všech okolností. Představitelkou Babette - Sergovy manželky, která se možná starala více o svou budoucnost než o osud svého syna, pak byla Pavlína Kafková. V neposlední řadě je třeba zmínit herce Václava Klemense, který byl v roli manažera hlavním tvůrcem komických situací.

Toto představení je od svého začátku postaveno na lidské krutosti a na pocitu bezohledných lidí, kteří mají dojem, že je jejich život cennější než životy jiných. Jak ale dospět výchovou k tomu, aby z dětí vyrostli sebevědomí, cílevědomí, ale zároveň skromní a hodní lidé? Luxusní Večeře v podání Národního divadla moravskoslezského se divákům stane námětem k úvaze…

Foto: Radovan Šťastný

Názor informuji.cz: 100%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Divadlo na Vinohradech

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!