ČTP: Animal Exitus aneb když řečník převýší tanečníka

ČTP: Animal Exitus aneb když řečník převýší tanečníka60%

Festival současného tance Česká taneční platforma uvedl jako jedno ze svých prvních představení experimentální počin souboru Spitfire Company - Animal exitus. V pražském Divadle Ponec je sice k vidění už několik měsíců, ale nyní na něj dorazilo i několik desítek choreografů, pedagogů a tanečních publicistů z celého světa. Potvrzuje se tak předpoklad ředitelky Yvony Kreuzmannové, že zájem o festival značně převyšuje prostorové možnosti pražských scén, z čehož lze mít jedině radost, ale zároveň je třeba situaci do budoucna řešit.

Letošní ročník festivalu má příznačné téma: posouvání hranic a kladení otázky, co ještě za tanec považovat lze a co už nikoliv. V případě Animal Exitu se můžeme také ptát, jestli tanec jako takový „stačí“, jestli je pro publikum srozumitelný anebo zda se neobejde bez verbálního komentáře, který z domnělého chaosu dokáže vyčíst jasný sdělovací záměr.

Celý příběh se odehrává ve vyvýšené plexisklové krabici připomínající terárium či skleník o ploše pár metrů čtverečních, jejíž centrum tvoří živý strom. Diváci mohou volně přecházet okolo, sedět či stát a libovolně měnit úhel pohledu. Důležité je, že si mohou vybrat i ze dvou různých způsobů podívané – se sluchátky, do kterých téměř nepřetržitě mluví režisér Petr Boháč anebo bez nich. Je pravdou, že tak vznikají dvě úplně jiná představení!

„Porod je něco jako trauma,“ uvádí na počátku režisér. Divák je následně svědkem „tichého násilí“ dvou polonahých žen (Miřenka Čechová a Bára Látalová). O příčině jejich trhavých pohybů, plazení po zdech, evidentní vzájemné nevraživosti, touhy ovládat jedna druhou a nesnesitelného smutku se můžeme jen dohadovat. Jaký je jejich vztah? Pozorujeme matku s dcerou, nebo zápas osoby samé se sebou?

Animal Exitus je počin, který vás jako laika buď beze zbytku vtáhne a uchvátí, anebo budete jen bezmocně zívat a říkat si v duchu: „Cože? A kdy začnou konečně tančit?!“ Je fakt, že na to má vliv především uvedené rozhodnutí ohledně sluchátek. S nimi se má divák možnost trochu „chytit“, bez nich je představení chaotické, nečitelné, tekuté a bohužel i docela dost nudné.

Režisér se pokusil zpracovat zásadní ženské téma – porod a vše, co následuje. S básnickou obratností rozvinul dialektiku těla matky a cizího „roubu“, který je nejdříve její součástí ale poté, co je přiveden na svět, neexistuje již mezi nimi žádný vztah – bytosti nemají navzájem nic společného. „Není žádná identita.“ Ihned se vnucuje nepříjemná, ale ne zcela nesmyslná otázka, jak na to, proboha, tvůrce mužského pohlaví přišel, co o tom ví…? Nebylo by cestou z této křeče obsazení ženské čtenářky doprovodného eseje?

Velkou újmou Animal Exitu je, že se „tanec“ dostal zcela do područí mluveného slova – sám jako forma, zdá se mi, téměř nic nevypovídá. Stojí za to se ptát, zda tím trochu neupadá, zda nebyly hranice spíš úplně zrušeny než posunuty. Divák může po necelé hodině sledování snadno nabýt dojmu, že „nerozumí umění“ a tudíž vůbec neví, co má o uvedeném soudit.

Ano, Animal Exitus sice vyžaduje poučeného diváka, diváka otevřeného novým formám, vítajícího experiment, diváka, který se bude na představení do jisté míry sám podílet. Ale ptejme se spíš, zda není principiální neochota jít divákovi jako umělec „naproti“, poskytnout mu alespoň hrubé obrysy příběhu a sdělení, už poněkud přehnaný nárok na jeho vnímání…

https://vimeo.com/108022525

Názor informuji.cz: 60%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

ČTP: Animal Exitus aneb když řečník převýší tanečníkaČTP: Animal Exitus aneb když řečník převýší tanečníkaČTP: Animal Exitus aneb když řečník převýší tanečníka
 

Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Divadlo Ponec

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!