V Rudolfinu zaznělo Händelovo Te Deum v provedení Collegia 1704
Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS Ohodnoť
Monumentální barokní duchovní skladba s rozsáhlým partem sboru a dvou sólistů zazněla v úterý ve Dvořákově síni pražského Rudolfina pod vedením Václava Lukse. Skladba je zároveň výsostně operní a Händel v ní otevírá mimo jiné téma prvotního hříchu i konečného vykoupení člověka Bohem. Je to dílo plné biblických paralel, jejichž jazykem jsou metafory a symboly. Te Deum přináší v adventním čase poselství pokoje a odpuštění.
V rámci večera zazářila švédská mezzosopranistka Ann Hallenberg, britská sopranistka Céline Scheen nebo altistky Kamila Mazalová a Aneta Petrasová. Mužské party ztvárnili italský tenorista Allessio Tosi, jeho český kolega Václav Čížek či basisté Lisandro Abadie s Mariánem Krejčíkem.
Mimo Te Deum zazněla další dvě skvělá hudební díla z období baroka. Všechna mají však důležité historické souvislosti, odkazují ke konkrétním událostem: Händelova Donna, che in ciel a Telemannova Donnerode, které měli diváci rovněž možnost slyšet, jsou díla vzniklá jako reakce na dvě nejničivější zemětřesení evropských dějin (Řím 1703 a Lisabon 1755).
Händelovo Te Deum je pak díkůvzdáním za uzavření Utrechtského míru (1713), který ukončil krvavou válku o španělské dědictví. Ve všech třech dílech se zrcadlí fascinace nepřekonatelnou mocí přírody a jejich poselstvím je prosba o spasení před ničivou silou zemětřesení, jak přírodních tak válečných.
Bohatý a velmi kvalitně interpretovaný repertoár vyburcoval do posledního místa zaplněné Rudolfinum k dlouhotrvajícím ovacím vestoje...
Obsazení:
Ann Hallenberg – mezzosoprán
Céline Scheen – soprán
Aneta Petrasová – alt
Kamila Mazalová – alt
Václav Čížek – tenor
Alessio Tosi – tenor
Lisandro Abadie – bas
Marián Krejčík – bas
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent
Program:
G. F. Händel
Utrecht Te Deum HWV 278
G. F. Händel
Donna, che in ciel HWV 233
G. Ph. Telemann
Die Donnerode TWV 6:3