Recenze: Ansábly Ujeto a Cylindr proměnily generační spory v zábavnou inscenaci

Recenze: Ansábly Ujeto a Cylindr proměnily generační spory v zábavnou inscenaci80%

Dva spřátelené soubory Ujeto a Cylindr vypráví slovy, gesty, tancem a zpěvem fantasmagorické příběhy dvou rodových linií, které vznikly na motivy knihy Alejandra Jodorowského Kdeže ptáče nejlíp pěje.

Na pódiu skromného divadelního sálu Divadla Kampa se od května pravidelně odehrává představení Jodorowsky: Mystérium zrození aneb Ať včely bzučí a lvi řvou! v režii ředitelky Divadla Kampa Ivety Duškové.

„Vítejte v jedinečné podívané napříč časem i prostorem“ – tak začíná dvou hodinová místami bizární inscenace s jednou přestávkou. Tyto bizární motivy se proplétaly hrou skrz naskrz – vědma ze souboru Ujeto opakuje stále dokola jeden a tentýž text, sálem se rozléhají pazvuky a na pódiu poskakují postavy ve „vězeňském“ oblečení oživeném cirkusáckými detaily.

Je třeba zmínit, že soubor Ujeto se skládá z herců s určitým mentálním handicapem, a proto měla inscenace úplně jiný rozměr, než jsme zvyklí z „klasických“ divadelních večerů. Díky surrealistickému cítění knižní předlohy tento soubor geniálně ztvárnil dané postavy. Divadelní symbiózu podpořil vynikající hudební výkon herce a hudebníka Matěje Štrunce z uměleckého souboru Cylindr. Z Cylindru si v inscenaci dále zahráli Markéta Burešová, Agáta Dušková, Marek Menšík a Petr Herold. Jednoznačně se nedá pochybovat o souhře těchto dvou v jistých aspektech odlišných souborů.

Román nyní třiadevadesátiletého Alejandra Jodorowského Kdeže ptáče nejlíp pěje je považován za vrchol dosavadní prozaické tvorby tohoto chilsko-francouzského herce, mystika a spisovatele. Jodorowského bájivá fantazie rozehrává příběh několika generací, autorových sefardských a aškenázkých židovských předků, kteří na své pouti ze středověkého Španělska přes Itálii, Litvu a Ukrajinu až do Argentiny a Chile na počátku dvacátého století procházejí soustavnou řadou bizárních událostí, v nichž se mísí historie, mýtus, šílenství a surrealistická fantasmagorie. Vyprávění umocňují zázrační rabíni, šarlatáni, podvodníci, světci, cirkusáci, anarchisté, tanečníci, básníci, policisté, prostitutky, panovníci a politici. Kniha mimo jiné autenticky vyobrazuje drsné sociální podmínky osidlování Jižní Ameriky.

Myšlenka inscenace i samotné knihy jde ruku v ruce s odpuštěním všem svým předkům, proměněním vlastní rodinné historie v hrdinskou ságu a skrze latinskoamerický magický realismus se tyto vazby staly zdrojem emotivního bohatství a popudem k neustávajícímu vnitřnímu růstu.