Proudcast s Johanou Fundovou: Exkurze do devadesátek s Esmeraldou, Dylanem i ztraceným chlapcem

Proudcast s Johanou Fundovou: Exkurze do devadesátek s Esmeraldou, Dylanem i ztraceným chlapcem  

Jako malá sbírala samolepky, které si vyměňovala s kamarádkami. Ještě dnes by pod postelí našla dříve tak oblíbené Pogy, pár audio kazet, které si už nemá na čem přehrát, nebo sbírku časopisů pro teenagery. Johana Fundová se na sociálních sítích i ve svých knihách věnuje ikonickému období devadesátých let. O něm mluvila také v dalším dílu Proudcastu Informuji.cz.

Johana Fundová je zakladatelkou facebookové a instagramové stránky Pure devadesátky a také autorkou dvou knih zaměřených na tato porevoluční léta. Co by dělala, kdyby se do nich mohla na chvíli vrátit? „Soustředila bych se hlavně na maličkosti, na které člověk už zapomněl. Třeba když bych šla po ulici, koukala bych se, jak jsou zrekonstruované domy, jaké se objevují reklamy, jak jsou lidi oblečení, do jakých chodí obchodů. Snažila bych se nasát celkovou atmosféru,“ odpovídá.

Vydat knihu Devadesátky! se rozhodla po rešerši publikací, které se tímto obdobím zabývaly před ní. „Přišlo mi, že žádná z nich není ideální. Chyběl mi v nich kontext. Nebylo v nich popsáno proč, jak a kdo měl danou věc rád, jak jednotlivé fenomény vykrystalizovaly. Spíš se jednalo jen o stručný popis. Řekla jsem si, že ten kontext tomu opravdu schází,“ vysvětluje Johana Fundová, která nedávno pokřtila svou druhou knihu Hezký, ale narovnej se! Ta se z části odehrává ve školním roce 1999/2000.

V obou knihách se mimo jiné objevuje i Honzík Nejedlý, chlapec, který zmizel v roce 1998 a nikdy se nepodařilo zjistit, co se stalo. „Chodil na stejnou základku jako já, akorát o rok výš, i kvůli tomu jsem jej zakomponovala do obou knížek. Bylo to tehdy hodně zmedializované, protože byl prvním porevolučním dítětem, které se ztratilo a nenašlo se,“ říká autorka, „tehdy po něm bylo opravdu obří pátrání. Já jsem žila ve čtvrti, ve které se to stalo. Rodiče to tehdy hodně řešili a báli se.“

Devadesátky byly sice obdobím velkých příležitostí a lety, kdy začaly americké značky typu McDonalds dobývat srdce českých konzumentů, ne všechna počáteční vítězství však vydržela. „Příkladem je třeba značka Kenvelo. Kdo od ni měl tričko, nejlépe ještě s velkým logem Kenvelo, ten byl king. Ale potom najednou během půl roku zájem o ni úplně opadl a většina poboček do dvou let zkrachovala,“ dodává Johana Fundová.

Po čem nejraději sáhla, když k ní před dům přijel Family Frost? Měla radši Esmeraldu nebo Milagros z Divokého anděla? A co slavné Beverly Hills 90210? Nejen na to odpovídala v dalším díle Proudcastu Informuji.cz spisovatelka a zakladatelka projektu Pure devadesátky Johana Fundová. Celý rozhovor najdete na streamingových službách nebo si ho můžete poslechnout rovnou stiskem zelenobílé šipky níže.

Foto: archiv Johany Fundové

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!