Foto Virus/C Action: pestrá směs, které chybí jasnější kontext

Foto Virus/C Action: pestrá směs, které chybí jasnější kontext70%

V Langhans Galerii od 30. 3. do 15. 5. 2011

Nová expozice pražské Langhans Galerie nesoucí název Foto Virus/C Action představuje ukázky z fotografických sérií vytvořených pro C International Photo Magazine (progresivně pojatý fotografický časopis vydávaný dvakrát ročně od r. 2005; deset objemných svazků je na výstavě přítomno v každé místnosti k prohlédnutí) od osmnácti světových fotografek a fotografů, z nichž každý si ve své tvorbě razí vlastní svébytnou cestu. Právě díky tomu výstava působí dojmem velice pestré skládačky, v níž si svůj dílek najde obdivovatel realistické i stylizované, portrétní i krajinné, bizarní i střízlivější fotografie.

Foto Virus/C Action předvádí například i nefotografické (avšak fotorealistické) snímky Giacoma Costy, který v grafických programech vytváří imaginární, opuštěná a poněkud zrezlá a rozpadající se velkoměsta – to ze série Úhel pohledu pak má uprostřed prapodivný mrakodrap, připomínající výbuch skla a železa, jenž částečně pohltil okolní domy a pak ustrnul ve svém rozpínání a časem zchátral a zrezl jako zbytek města. Kromě toho se tu vyskytuje i několik ukázek vysoce stylizovaných portrétů pořízených často v „umělém“ prostředí ateliéru za použití extenzivního osvětlení budícího dojem ještě větší nepřirozenosti. Takové jsou fotografie Brita Victora Albrowa – bizarní portréty lidí s prázdnými pohledy upřenými v dál, ať už je to těhotná dívka u stolu s otevřenou láhví kyselých okurek, služebná s talířem syrových jater či černovlasý tlouštík s kuřecím stehýnkem v ruce.  Albrow charakterizuje své fotografie jako zkoumání mezí portrétu a příběhů zachycených lidí. Co skutečného dokážeme vyčíst z obličejů ostatních, a nakolik jsou to jen a pouze naše vlastní představy? V technicky podobném stylu je i tvorba Julie Fullerton-Batten, jež fotografovala mladé dívky v noci v prostředí miniatur měst, jaké se nacházejí v zábavních parcích, či Louisy Ringborg a její série Karneval Chiméry s dětmi se zvířecími maskami prožívajícími noční dobrodružství na tajemné pouti.

Expozice zahrnuje i díla se sociálním podtextem, upozorňující na často těžké, dramatické či obecně nepříznivé podmínky života lidí z různých koutů světa, jako jsou snímky z panelákové zimy ruského Murmansku Alexandra Gronského, pařížský squat plný pankáčů Flore-Aëla Suruna či čínské lidské figurky a město v oparu fotografa Aniu. Za zmínku pak stojí i výtvarným provedením jedinečné, mysteriózní fotokoláže spojené s kresbou od Argentinky Veru Iché či temně mytický pohled na prosté lidi živící se těžbou diamantů Brazilce Eustaquia Nevese.

Výstava Foto Virus/C Action je svou různorodostí v našem prostředí jedinečná a už jen za to je třeba Langhans Galerii chválit, nicméně jednotlivým sériím by slušelo důkladnější zasazení do kontextu. Nebo alespoň vyváženější – u některých je pouze několik vět, které dílo daného umělce nepřibližují a motivaci vzniku série neosvětlují, naopak u jiných je doprovodný text relativně obsažný. Jako vhled do současné světové tvorby expozice funguje, návštěvník méně znalý moderních proudů by se ale měl také dozvědět, proč kurátor vybral právě tyto fotografy a ne jiné, a kam si je má na soudobé umělecké scéně zařadit.

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!