Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Kdo se bojí Elfriede Jelinekové

Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Kdo se bojí Elfriede Jelinekové90%

Od 15. 5. 2010 na Nové scéně Národního divadla

„Nejsem žena, kterou opustil muž, nýbrž žena, která samostatně opustila muže, což je mnohem vzácnější.“ Říká hrdě hlavní hrdinka Nora v úvodu divadelní hry z pera držitelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinekové. Převzata ze stejnojmenného Ibsenova dramatu z roku 1879, tato Nora navazuje tam, kde předchozí skončila; právě „skandálně“ opustila manžela a tři děti a vydala se na cestu emancipace k soběstačnosti a naplnění vlastního života. Nebo snad ne?

Kdo zná dílo rakouské umělkyně, proslulé svým krajním individualismem a nezdolnou kritikou „hloupých žen, jež se nechají ovládat mocichtivými, sexistickými muži“, nebude překvapen, že to s Norou tak docela nedopadne podle jejích plánů. A kdo viděl alespoň filmové zpracování Jelinekové románu Pianistka, tuší, že šťastné konce autorka nevymýšlí. To spíš konce beznadějné, otevřené nekonečnému opakování stejných chyb a životu, který se bude chytat jedné iluze za druhou nechápajíc, kde se vlastně stala chyba.

Kateřina Winterová podává v roli Nory perfektně odstíněný, komický i dramatický, ale vždy zábavný, zkrátka fantastický výkon. Zpívá i tančí, mění se z rádoby odvážné a samostatné ženy v oddanou milenku, loutku v rukou bezohledného muže, dominu s bičem v černém latexu, a končí přesně tam, kde začala – jako udřená manželka a matka, která s hadrem v ruce řve na děti i muže a stále sní o bývalém milenci, jenž ji krutě odkopl. Winterová byla letos za tento výkon právem nominována na cenu Thálie.

Co se stalo, když Nora opustila manžela diváci poprvé shlédli v roce 1979, jedná se o Jelinekové první hru a mj. pro uvedení do její tvorby funguje přímo skvěle. Je v ní všechno, co později Jelineková dále rozvíjela, a co Švédská akademie shrnula slovy odhalování absurdity a manipulující moci společenských klišé a jejich zotročující síly. Zde tedy máme zotročenou ženu, která se naivně pokouší z těchto klišé odpoutat, aby se nakonec stala jejich prototypem. Autorčiným cílem je ukázat, že si ženy za všechno mohou samy, neboť se nechávají zas a znovu ošálit sladkými sliby a romantickými iluzemi. Stačí, aby v nich muži vzbudili dojem, že jsou okouzlující a obdivované (a milované, samozřejmě) a mají je v hrsti. Co se stalo, když Nora opustila manžela lze chápat i jednoduše jako feministickou komedii, poťouchlou frašku, jež si ale stále udržuje chladnou vnitřní logiku a sarkastický odstup.

Promyšlenou inscenaci Michala Dočekala zdobí i výkony ostatních herců, zejména Vladislava Beneše coby milence hlavní hrdinky, vypočítavého konzula Weyganga a Jaromíry Mílové v úžasné roli paní Lindeové. Hospodyně Nořina opuštěného manžela Helmera, paní Lindeová, je svému zaměstnavateli zcela oddána, přestože on jí pohrdá, a neváhá uspokojit jeho skrytou touhu po sadomasochistických hrátkách. A ten nadšený, téměř vzrušený výraz na její tváři, když běží po Helmerovi vyčistit záchod, sám o sobě stojí za to tohle představení vidět.

Nora ale stojí za to v každém případě, zejména pokud se nebojíte Elfriede Jelinekové, trochy absurdity a parodie a pěstujete si emancipovanou mysl, ať už jste žena či muž.

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!