Radka Třeštíková se ve svém novém románu vrací do rodného Veselí

Radka Třeštíková se ve svém novém románu vrací do rodného Veselí70%

Jedna z nejprodávanějších a nejúspěšnějších českých spisovatelek nedávno představila svůj nový román Veselí. Radka Třeštíková v něm vypráví příběh Elišky, která se vrací po dlouhých letech života v Praze zpět na rodnou Moravu. Román obsahuje řadu autobiografický prvků.

Nejnovější román Radky Třeštíkové je úplně jiný než její dosavadní díla. Veselí je velmi osobní zpovědí autorky, která se skrze příběh hlavní hrdinky Elišky vrací do svého rodného města na Moravě. Ačkoliv kniha obsahuje mnoho autobiografických prvků, příběh je okořeněn řadou smyšlených groteskních situací. Nejedná se tedy čistě o autobiografické dílo.

Pro mě je Veselí zatím nejlepším dílem Radky Třeštíkové. Příběh Elišky hezky plyne, autorka jí vystavuje nelehkým situacím, díky kterým můžeme postupně odkrývat její charakter. Ta vlastně neví, co chce. Když už to vypadá, že udělá krok vpřed a něco změní, zůstane to jen v její hlavě. Nicméně, jak příběh postupuje ke svému konci, zdá se mi, že Eliška ve svých třiatřiceti letech konečně dospívá a uvědomuje si zásadní věci.

Eliščin životní příběh není vyretušovaný a načančaný, díky tomu působí reálně a uvěřitelně. Sledujeme, jak se hlavní hrdinka začíná adaptovat na moravské prostředí, jak poznává místa známá z dětství a mládí a vrací se ke svým vzpomínkám. Moravský dialekt, použitý v dialozích obyvatel Veselí, dodává knize na vtipnosti a zároveň čtenáře přenáší na moravský venkov. Věřím však, že existují lide, kterým právě tato ryzí moravština může vadit. Já to však vnímám za zásadní prvek, který knihu dělá odlehčenou. Díky dialektu pak můžeme sledovat i vývoj hlavní hrdinky.

Když dojdete až na konec slepé ulice, máte dvě možnosti, přešlapovat na místě, anebo se vrátit. Třiatřicetiletá Eliška se rozhodla pro návrat. Zpátky na jižní Moravu. Do svého dětského pokoje. K rodičům. K sobě samé. Ke své podstatě. Protože doma jsou odpovědi.

Ačkoliv humoru a bizarních situací není v knize málo, nechybí jí ani notná dávka zármutku, melancholie a upřímnosti. To vše vytváří z knihy osobité dílo, jež čtenáře zcela pohltí. Autorčin hravý jazyk a styl je velmi čtivý a dokáže čtenáře zaujmout. Radka Třeštíková zde mimo jiné dokáže plynule přejít z humorných momentů do velmi emocionálních okamžiků, které čtenáře zasáhnou na správném místě. Veselí na první pohled působí jako další oddechovka, jakmile se však do knihy začtete a postupně začnete odkrývat to, jak se autorka skrze příběh Elišky vyrovnává s nástrahami vlastního života, pochopíte, že román je něčím víc. Začnete přemýšlet nad vlastním životem, osudem, vztahy s rodinou a dalšími problémy, se kterými se každý z nás potýká.

Celkově se jedná o příjemné, laskavé a upřímné čtení, které má vše, co dobrá kniha potřebuje. Cílovou skupinou budou samozřejmě ženy, ačkoliv se nejedná vyloženě o ženský román. Troufám si říct, že by zaujala i nenáročného muže. Nechybí zde humor, nadsázka, smutek, vyčítání, nevyřčené myšlenky i smíření. Kniha je tak moc ze života, že se nemůžete ubránit srovnávání s vlastním příběhem.

Román Veselí je pátou knihou spisovatelsky Radky Třeštíkové, která se v současnosti řadí mezi nejprodávanější domácí autory. Největšího ohlasu se jí dostalo až při vydání třetí knihy – Bábovky. Její prvotinou je román Dobře mi tak, poté následovala kniha To prší moře. Kromě Bábovek u čtenářů uspěla také s detektivním příběhem Osm. Veselí vyšlo v nakladatelství Motto.