Tatér z Osvětimi: životní příběh plný lásky, naděje i děsivých svědectví

Tatér z Osvětimi: životní příběh plný lásky, naděje i děsivých svědectví90%

Přes 50 let držel Ludwig Eisenberg svůj příběh plný děsivých vzpomínek v tajnosti. Teprve nedávno se rozhodl svěřit se svým osudem a vyprávět hrůzy, kterých byl v koncentračním táboře v Osvětimi během druhé světové války svědkem. Heather Morrisová na základě jeho vyprávění sepsala knihu. Tatér z Osvětimi je vzpomínkou a zároveň připomínkou jednoho lidského života, který byl nadosmrti poznamenán pobytem v osvětimském táboře smrti.

Vytetovaná čísla na předloktí vězňů z koncentračního tábora v Osvětimi se stala nejen symbolem holokaustu, ale také připomínkou těžkého údělu označeného člověka. Jedním z lidí, kteří navždy vryli do kůže vězňů jejich osud, byl i slovenský Žid Ludwig Eisenberg zvaný Lale Sokolov, jehož příběh vypráví kniha novozélandské spisovatelky Heather Morrisové. V češtině vychází v nakladatelství Bizbooks. Tatér z Osvětimi je svědectvím skutečného příběhu jednoho z milionu vězňů, kteří prošli koncentračním táborem.

Přestože své mládí strávil zavřený za ostnatými dráty nacistického tábora, oproti ostatním vězňům se Laleovi vedlo podstatně lépe. Díky znalosti velkého počtu jazyků získal chvilku po svém příchodu do Osvětimi pozici hlavního tatéra příchozích vězňů. S novou prací přišla i řada privilegií. Lale nespal v budovách s ostatními vězni, měl vlastní pokoj, dostatečný přísun jídla a byl relativně v bezpečí, jelikož s ním dozorci zacházeli mnohem lépe než s jeho ‚spolubydlícími‘.

Kniha je napsaná s lehkostí a upřímností.

Tatér z Osvětimi popisuje dějinné události očima jednoho Žida, který měl víc štěstí než jeho vrstevníci. Knížka je důkazem toho, že za plotem osvětimského tábora v mnohých srdcích kromě zoufalství, strachu a úzkosti přebývala také kapka naděje a lásky. Skutečný příběh se skutečnými vzpomínkami o skutečných lidech, jejichž životy zpečetilo rozhodnutí několika mocných lidí.

Možná je to znalostí toho, co se za války v Osvětimi odehrávalo, ale při čtení knihy v určitých pasážích člověku běhá mráz po zádech. Kniha je napsaná s lehkostí a upřímností a snaží se pokrýt celý Laleův pobyt v Osvětimi. Právě kvůli tomu se jednotlivé obrazy odehrávají jakoby lusknutím prstu. Něco se stane a za chvilku je to zapomenuto, což akorát přidává na větší autenticitě. Díky tomu se příběh netáhne a čte se téměř sám. Vše, co se ‚tatérovi‘ děje, musíte prožívat s ním. Modlíte se za něj i za jeho přátele; modlíte se za to, aby se mu nic nestalo; modlíte se za to, aby Osvětim přežil. Samotný příběh není klasický napínák, ale Lale je tak dobrosrdečný, hodný a milý člověk, že vás to úplně pohltí. Skoro se bojíte otočit stránku, protože nikdy nevíte, kdy se mu něco přihodí.

Právě kvůli tomu se jednotlivé obrazy odehrávají jakoby lusknutím prstu.

Spojení silného svědectví z místa, kde naděje a víra mnohdy lidi držela při síle, a příběhu plného lásky je čtenářsky velmi atraktivní. Ukazuje to jinou dimenzi tohoto strašlivého místa, zároveň to ale umocňuje pocit soucitu. Ať jste fanoušci knížek podle skutečné události, nebo se zajímáte o druhou světovou válku, tahle knížka je skvělé čtení!