Záměna, která ji stála život

Záměna, která ji stála život70%

Záměna od autorky Sandry Brown se stala mezinárodním bestsellerem. V České republice na ni už potřetí sází nakladatelství Ikar, které dílo vydává jako svou 8948. publikaci. O překlad se postarala Klára Kutilová.

Gillian a Melina jsou jednovaječná dvojčata, která od sebe téměř nikdo nerozezná. Liší se snad pouze svými vlastnostmi – zatímco Gillian je ta opatrnější, její sestru autorka vykresluje jako potřeštěnou, ale zároveň zábavnou dívku, která je pro každou srandu. A tak se Gillian ani nediví, když jí Melina nabídne vyměnit si na jeden večer své role. Zpočátku je proti tomu nápadu, sestra jí však svou tvrdohlavostí dokáže přemluvit. A tak se vydává spolu s astronautem a národním hrdinou plukovníkem Christopherem Hartem do společnosti. Vše se ale zvrtne a Gillian je druhý den ráno nalezena mrtvá ve svém pokoji.

O vraždu se okamžitě začne zajímat policie, Melina a Christopher však tuší, že jejich vyšetřování neodhalilo vše a začnou pátrat na vlastní pěst. A dostávají se do nebezpečné situace, která může stát život i je samotné.

„Začínal sychravý, pochmurný den. Nízká teplota odpovídala ročnímu období, vzduch byl prosycený vlhkostí. Dále Gordon se koupal v potu. Odřeniny na zádech ho pod slanými potůčky pálily, ale on si toho nevšímal.
Beze strachu rázoval po chodníku jako voják. Dobrý a poslušný voják se soustředí na své poslání, ne na překážky, které se mu staví do cesty. Všude bylo ticho, ozýval se jen jeho trhaný dech. Nevnímal ho.
Neviděl na cestu. Svítil jen tenoučký srpek měsíce těsně nad západním obzorem. Do východu slunce zbývala ještě hodina. Přes panující přítmí ale Dále Gordon mířil bez zaváhání přímo k cíli. Znal cestu, přestože tu ještě nikdy nebyl.“

Originál knihy byl sice vydaný v roce 2000, její téma je však nadčasové a aktuální i dnes. Samotný příběh je napsaný tak čtivě, že vás bude nutit dočíst si dílo americké autorky až do poslední stránky. I přes to se však čtenář může místy v textu ztrácet, a tím pádem se vracet o pár stránek zpět, aby si urovnal své myšlenky. Příliš detailní popisy některých situací navíc působí nudně a zdlouhavě.

Stejně jako předchozí knihy spisovatelky, tak i Záměna se pyšní propracovanou charakteristikou hlavních hrdinů. Oproti tomu vedlejší postavy působí občas trochu nereálně a zasloužily by si trochu té „obyčejnosti“. Vyvarovat se pak autorka mohla také neustálého, dokola se omílajícího oslovení „náčelníku“, na které čtenář narazí snad na každé stránce.

I přesto Sandra Brown čtenářům opětovně dokazuje, jak dobrou spisovatelkou je. V Záměně se dočkáme jak napětí a dobrodružství, tak romantiky a závěrečného překvapení. Zpočátku se sice zdá, že kniha bude klasickým příběhem o záměně dvou rolí, dílo se však postupem času stává čím dál zamotanějším a zajímavějším. Děj je napínavý a spisovatelce se nečekanými zvraty podařilo docílit toho, že Záměnu přečtete až do konce.